Secara umumnya perkataan estetika dalam bahasa Yunani
ialah aesthesis yang membawa maksud
hal-hal yang dpat diserapkan oleh pacaindera atau lebih khusus lagi membawa
maksud ‘kepekaan’ manusia terhadap sesuatu gaya penulisan. Estetik juga boleh
diertikan sebagai persepsi pacaindera, iaitu merupakan istilah estetika yang
digunakan untuk kajian falsafah. Selain itu, estetika juga membawa banyak
pengertian seperpti ahli falsafah Jerman. Alexander Baumgarten (1714-1716)
adalah orang pertama yang memperkenalakan perkataan aisthetika.
Estetika
dan sastera adalah sesuatu yang tidak dapat dipisahkan. Pada umumnya estika
adalah berkenaan rasa indah dan kesenian khususnya. Pandangan mengenai falsafah
dasn estetika sangat berhubung rapat denagn kesenian. Apabila disentuh tentang
keindahan, maka secara langsung akan diperkatakan perkara yang berkait dengan
keseniaan. Apabila dilihat daripada konsep yang berkaitan dengan karya, kita
dapat mengaitkan unsur ini dengankarya yang dihasilkan iaitu penghasilan bahasa
yang estetik dan berseni. Secara umumnya estetika dikaitkan dengan karya seni manusia
atau mengenai alam semesta.
11.
Gaya Bahasa
Plato
membahagikan keindahan bahasa kepada dua bahagian. Pertama tentang dunia idea.
Dunia idea berkisar tentang dunia realiti yang berhubung dengan diri seseorang.
Manakala pandangan kedua pula mengatakan indah dan sumber segala keindahan
adalah paling sederhana. Sederhana bermaksud bentuk dan ukuran yang yang tidak
diberi batasan lebih lanjut berdasarkan sesuatu yang “lebih sederhana” lagi.
Pengertian yang seterusnya lebih membukakan jalan bagi perkembangan moden,
adalah rumusan keindahan daripada Thomas Aquinas. Menurut beliau, “keindahan
berkaitan dengan pengetahuan; kita menyebut sesuatu itu indah jika perkara itu
menyenagkan mata sang pemerhati dan memaikan peranan yang subjektif.”
Unsur keindahan bahasa sering ditemui dalam teks agung
Melayu dan hikayat Melayu ialah gaya bahasa. Unsur-unsur keindahan bahasa ini
diaplikasikan untuk menyalurkan pemikiran dan padangan terhadap sesuatu tema
atau persoalan. Unsur keindahan bahasa secara tidak langsung mencerminkan jati
diri penulis kerana khalayak dapat mengenali diri pengarang melalui penggunaan
gaya bahasa dalam teks. Antara beberapa contoh unsur gaya bahasa yang sering
ditemui dalam teks karya agung Melayu ialah simile, hiperbola, metafora dan
personafikasi.
Gaya bahasa merupakan cara penyampaian para intelektual
meluahkan buah fikiran mereka mengikut pengetahuan penggunaan kata-kata dan
penyusunan ayat untuk menimbulkan seni dalam hasil karya kesusasteraan. Gaya
bahasa juga bertujuan untuk melembutkan lagi makna percakapan dan juga
mengindahkan bahasa itu. Menurut Gory Keraf, (1985) gaya bahasa adalah cara
mengungkapkan fikiran melalui bahasa secara khas yang memperlihatkan jiwa dan
keperibadian penulis. Sesebuah gaya bahasa yang baik mengandungi tiga unsur
penting seperti kejujuran, sopan-santun dan
menarik. Gaya bahasa adalah pemakaian kata-kata kiasan dan perbandingan
Secara keseluruhan, gaya bahasa adalah satu corak, bentuk
kata-kata dan penyusunan kalimat yang digunakan sewaktu berhubung antara satu
sama lain sama ada secara lisan mahupun tulisan. Pada umumnya, terdapat empat
jenis gaya bahasa iaitu perbandingan, sindiran, penegasan dan gaya bahasa
pertentangan.
Tun Seri
Lanang menggunakan gaya bahasa simile dalam Sulalatus Salatin. Penggunaan unsur
ini memberikan nilai estetik yang tersendiri kepada teks tersebut. Hal ini
dapat dilihat penggunaan unsur simile yang digunakan telah menimbulkan
keindahan dengan membandingkan dengan perkara lain yang mempunyai maksut yang
sama. Perkataan seperti, bak, laksana dan
bagai merupakan unsur simile. Contoh pengguna simile adalah seperti ular berbelit-belit lakunya
(Sulalatus Salatin, 175).
Selain
itu, Tun Seri Lanang juga menggunakan unsur personafikasi. Unsur ini dilihat
mampu menghasilkan karya sastera lebih nyata dan menjadikan karya ini lebih
menarik untuk dibaca. Personafikasi bermaksud pengorangan atau penginsanan.
Maksunya, pengarang memerikan sifat manusia, sama ada daripada segi perasaan,
perwatakan atau tindak tanduk kepada benda-benda mati, binatang, idea atau
hal-hal yang lebih abstrak. Kesimpulannya, personafikasi adalah memberi watak
manusia kepada bukan manusia.
Tun Seri
Lanang menggunakan personafikasi bagi menggambarkan sesautu perkara yang berkaitan
dengan suasana, pemerintah atau raja-raja Melayu, pembinaan sesuatu kerajaan,
perutusan dari satu pihak kepada pihak yang lain. Perkara-perkara ini telah
menggunakan sifat yang ada pada manusia dan dikaitkan pada unsur alam seperti
haiwan, pasir, angin dan pokok. Penggunaan unsur-unsur ini bagi menggambarkan
keindahan makna sesuatu perkara supaya dapat difahami oleh pembaca. Contohnya, maka bertemulah kedua gajah itu lalu
berperang; ... (Sulalatus Salatin, 11)
Hikayat
Sulalatus Salatin juga menggunakan unsur hiperbola yang dilihat mampu menarik
perhatian pembaca. Unsur ini adakalanya dilihat sebagai sesuatu yang tidak
logik tetapi unsur yang menarik untuk dibaca. Hal ini kerana, kita dapat
melihat bagaimana pengarang berjaya mengaplikasikan unsur-unsur persekitaran
dalam karya penulisan mereka. Keadaan ini dapat dilihat seperti contoh berikut:
“Daripada
kebanyakan ra’yat berjalan itu segala hutan belantara pun habis menjadi padang,
bumi pun bergetar seperti gempa, gunung-gunung pun bergerak, runtuh kemuncaknya.
Maka, segala bukit yang tinggi-tinggi itu pun habis menjadi rata, segala sungai
yang besar-besar pun menjadi kering, jadi darat.”
(Sulalatus
Salatin,15)
Karya
Sulalatus Salatin juga mempunyai unsur-unsur sindiran kerana budaya Melayu
sering menggunakan bahasa halus untuk menyindir seseoarang. Perkara ini lebih
beradab berbanding sindiran secara terus yang boleh menjatuhkan maruah
seseorang. Sifat masyarakat Melayu begitu menjaga maruah seseorang. Lantaran
itu, tidak hairanlah apabila sindir-sindiran dilakukan secara
sembunyi-sembunyi. Hal ini dapat dilihat melalui watak-watak lucu seperti
peristiwa Tun Mai Ulat Bulu belajar mengaji daripada Makhdum Sadar Jahan. Dalam
peristiwa ini menyindir golongan pendidik yang tidak sabar dalam menyampaikan pelajaran
kepada murid-muridnya. Pengajaran yang bersifat gopoh ini memberik kesan kepada
anak didik untuk mengikuti setiap ajaran guru. Perancangan yang sistematik
perlu dirancang supaya proses pengajaran berlangsung dengan berkesan.
Selain
itu, peristiwa Hang Hussain Cengang melanggar adab-adab makan nasi menyindir
bahawa adab itu melanggar tuntutan Islam.
Hal ini bertepatan dengan ajaran Islam yang melarang umatnya membazir.
Sulalatus Salatin mempunyai sifat kreatif dalam mengutarakan percakapn dan menyelitkan
unsur-unsur tertentu supaya percakapan mereka tidak menyinggung perasaan orang
lain secara terus. Perkara ini jelas menunjukkan masyarakat zaman dahulu
mempunyai nila-nilai kemalayuan yang tinggi jika dibandingkan dengan masyarakat
kini.
Gambaran
corak hidup masyarakat biasa juga diberi penekanan dalam teks. Tun Seri Lanang
memberikan gambaran tentang realiti kehidupan masyarakat pada zaman silam yang
tepu dengan kisah suka dan duka. Setiap peristiwa yang berlaku dalam Sulalatus
Salatin mempunyai iktibar untuk meneruskan kelangsungan warisan nenek moyang
kita.
22.
Penggunaan Puisi Melayu Tradisi
Sulalatus Salatin menggunakan gaya bahasa Melayu lama.
Corak penulisannya adalah gaya sastera termasuk penggunaan dialog dan monolog
meskipun karangannya lebih jelas kepada berbentuk naratif prosa, namun
pengarang memasukkan juga unsur naratif puisi. Rangkap-rangkap puisi yang
dimasukkan pada beberapa tempat yang tertentu sewaktu menceritakan sesuatu
peristiwa dalam usaha memberikan kesan yang lebih mendalam serta untuk
menjelaskan sesuatu peristiwa atau watak yang hendak ditonjolkan. Walau
bagaimanapun, ada ketikanya unsur puisi ini diselitkan bagi mengkritik golongan
tertentu terutamanya raja. Jenis-jenis puisi yang biasa digunakan ialah pantun,
gurindam dan peribahasa.
Hal ini
dapat dilihat sewaktu pembunuhan Tun Jana Khatib. Sebuah pantun dicipta berkait
rapat dengan kes pembunuhan tersebut. Ketika dibunuh, diceritakan hanya
darahnya sahaja menitik kebumi sedangkan badannya ghaib. Dikatakan bahawa badan
Tun Jana Khatib terlanar di Lengakawi dan ditanam di sana.
Telur
itik dari Senggora,
Pandan tersandar di batang tui;
Darahnya
titik di Singapura,
Badannya terhantar di Lengkawi.
(Sulalatus
Salatin, 68)
Cerita sewaktu serangan todak ke atas Singapura juga
telah dihasilkan sebuah seloka berkenaannya. Sulalatu Salatin menceritakan,
“Pada suatu ceritera pada masa todak itu melompat, datang ke atas gajah Paduka
Seri Maharaja, kena baju baginda; maka diperbuat orang seloka.” (Sulalatus
Salatin, 68)
Sewaktu serangan tersebut berlaku telah menyebabkan ramai
rakyat Singapura terkorban kerana pada awalnya raja menitahkan rakyat
berkubukan betis. Seorang budak telah menyarankan agar berkubukan batang
pisang. Apabila todak melompat, jongornya melekat pada batang pisang. Seloka
tersebut berbunyi:
Carek
baju dilompati todak,
Baharu
menurut kata budak.
(Sulalatus Salatin,
68)
Episod rampasan kuasa oleh Raja Kasim, setelah Sultan
Muhammad Syah mangkat, telah digantikan oleh Raja Ibrahim untuk memerintah
Melaka. Oleh kerana Sultan Abu Syahid (Raja Ibrahim) masih kecil, maka takhta
baginda telah dikuasai sepenuhnya oleh Raja Rekan iaitu sepupu kepada puteri
Rekan, bonda Sultan Abu Syahid. Ketika Raja Rekan masuk menghadap, orang akan
menitir gendang raya dan sekalian orang pun berkampung. Lantaran dibuat
nyanyian seperti berikut:
Gendang ria dapat berbunyi,
Raja
Rekan masuk menghadap,
Orang kaya apa disembunyi,
Dendanm sahaya dapat berdapat.
(Sulalatus Salatin,
82)
Masyarakat Melayu begitu kaya dengan budi pekertinya. Hal
ini telah berjaya digambarkan oleh Tun Seri Lanang dalam karyanya, Sejarah
Melayu. Adat istana Diraja turut dimuat dalam karya beliau bagi memperlihatkan
kedaulatan raja-raja Melayu. Lantaran itu, terbuktilah bahawa puisi-puisi yang
dihasilkan sebenarnya menggambarkan pujian, sindiran kepada golongan pemerintah
selain menggambarkan peristiwa yang berlaku.
3.
Penggunaan Bahasa Istana
Bahasa
istana merupakan antara perkara penting dalam penghasilan Sulalatus Salatin.
Tidak dinafikan penggunaan bahasa istana dalam karya bahasa Melayu klasik kerap
berlaku berbanding dalam karya Melayu Moden. Watak utama dalam karya bahasa
Melayu klasik adalah daripada watak istana yang melibatkan sultan, permaisuri,
anakanda, dayang, pembesar dan rakyat sahaya. Oleh hal yang demikian, penggunaan
bahasa istana diperlukan untuk mewarnai karya sastera tersebut agar lebih
menarik dengan keindahan bahasa istana yang lembut dan berlapik. Penggunaan
bahasa istana juga membabitkan keluarga diraja. Perkara ini dijelaskan melalui:
...“Berkenanlah kita akan kehendak saudara kita itu,
tetapi jangan saudara kita bersusah-susah menyuruh anakanda baginda ke mari;
biarlah kita menghantar anak kita ke Singapura.”
(Sulalatus
Salatin, 43)
Kisah di
atas adalah berkenaan Raja Singapura menghantar utusan yang diketuai oleh Aria
Bupala dan Maha Indera Bijaya ke Benua Keling untuk meminang puteri Nila
Pancadi. Raja Benua Keling itu menghantar puterinya ke Singapura untuk
dikahwinkan dengan Raja Kecil Besar.
44. Penggunaanya imbuhan -nya
Karya
klasik atau karya agung juga turut menggunakan penggunaan imbuhan ‘nya’ untuk
mengekalkan unsur estetik dalam karya. Penggunaan imbuhan ‘nya’ boleh digunakan
bagi menggantikan ganti nama yang diulang beberapa kali. Ganti nama tunjuk atau
perkataan-perkataan yang tidak diperlukan boleh diabaikan bagi tujuan
meringkaskan sesebuah ayat. Penggunaan imbuhan ‘nya’ ini bertujuan
mengelakkan daripada kekerapan menggunakan ayat yang panjang seterusnya
menjadikan karya tersebut suatu karya yang tidak menarik, menyebabkan pembaca
menjadi bosan untuk menimati sesebuah karya. Sebagai contoh ayat yang
menggunakan imbuhan ‘nya’ dalam hikayat Hang Tuah ialah:
Maka
Sang Sapurba terlalu sukacita melihat isterinya hamil itu. Setelah genablah
bulanya, maka tuan puteri pun berputeralah seorang lelaki, terlalu elok rupanya
sikapnya.
(Kassim Ahmad, 11)
Berdasarkan
contoh ayat di atas, menunjukkan pemulis telah mengulang sebanyak empat kali
imbuhan ‘nya’ dalam satu ayat. Ayat tersebut ditulis sebegitu bagi menjelasakan
kepada pembaca bahawa Sang Sapurba mempunyai anak seramai empat orang.
Penggunaan ayat yang panjang dan berulang-ulang ini akan menjadikan sesebuah
ayat itu berbelit-belit dan sukar difahami. Keadaan ini menunjukkan bahawa
penulis sangat bijak menggunakan bahasa dan memperlihatkan unsur estetik dalam
karya tersebut. Keindahan karya juga terletak kepada kebijaksanaan penulis
untuk menterjemahkan jalan cerita menggunakan seni bahasa yang dapat menarik
minat pembaca.
55.
Seni Bahasa
Bahasa Melayu meletakkan keutamaan yang tinggi kepada
ketajaman akal, kecerdasan berfikir, kebijaksanaan berbahasa dan mengungkapkan
bahasa. Bentuk-bentuk lisan seperti teka-teki dan pantun ialah manifestasi
kepada keutamaan yang diletakkan kepada kecerdasan berfikir. Menurut Noriah
Taslim (2000), masyarakat silam wujud dalam satu bentuk budaya yang disebut
budaya rhetorical, manusianya wujud
dalam situasi persaingan kata-kata atau pertikaman lidah seperti pantun perlu
dibalas, teka-teki perlu dijawab, sindiran dijawab dengan sindiran. Melalui
unsur-unsur inilah keindahan dalam seni penulisan terpamer. Penulis telah
mengunakan bahasa yang amat tinggi. Peribahasa menjadi cerminan kepada
keintelektualan minda Melayu yang tiada tandingan. Bermula daripada alam kepada
manusia, abstrak kepada konkrit, peribahasa memanfaatkan keindahan untuk
menajamkan keintelektualan.
Jika
diperhatikan salam Sulalatus Salatin, terdapat beberapa peristiwa yang
menunjukkan seni bahasa pengarang dalam sisi yang berbeza. Sebagai contoh,
dalam peristiwa pemerintahan di Temasik. Temasik digambarkan sebagai sebuah
negeri yang tidak pernah aman.kita juga tidak didedahkan dengan usaha
pemerintahnya, Parameswara untuk memajukan Temasik. Hal ini kerana, di Temasik
terdapat nilai yang tidak baik. Istilah ‘Singapura” dikatakan berasal daripada
binatang yang bernama singa dan suka besikap pura-pura.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan