Nilai
intrinsik dalam sesebuah karya sastera ialah segala sesuatu yang berhubungan
dengan aspek-aspek yang ikut membangunkan karya-karya sastera tersebut.
Antaranya yang terpenting ialah tema dan persoalan, alur atau plot, watak dan
perwatakan serta latar.
(a) Tema
dan Persoalan
Aspek
ini merupakan suatu yang paling penting dalam sebuah ciptaan hasil sastera.
Tanpanya hasil tersebut dianggap tidak berfungsi dan bermakna. Tema adalah
wawasan utama yang ingin disampaikan oleh pengarang, sedangkan persoalan adalah
aspek-aspek lain yang mengelilingi wawasan utama tersebut. Kesemua aspek yang
berkaitan dengan persoalan ini dapat dikembalikan semula kepada wawasan utama.
Dengan perkataan lain, persoalan-persoalan ini dapat dianggap sebagai
memperkukuh wawasan utama atau dikenal sebagai tema tadi.
Hikayat Khoja Maimun ini menampilkan
tema utamanya tentang pentingnya nilai etika yang harus diutamakan oleh
seseorang khususnya kaum wanita. Pengarang hikayat ini memilih burung Bayan sebagai
juru cakap untuk menyampaikan kritik dan nasihat kepada kaum wanita yang perlu
menjaga maruah apabila ditinggalkan oleh suaminya ketika bermusafir atau
berniaga. Bibi Zainab, isteri kepada Khoja Maimun dalam hikayat ini, hampir
melakukan maksiat semasa suaminya berdagang ke luar negeri.
Ternyata
peribadi Bibi Zainab dapat dibentuk oleh kebijaksanaan dan baik budi burung
Bayan yang menuturkan berbagai-bagai cerita sehingga dapat melalalaikan Bibi
Zainab dalam menahan nafsu berahinya terhadap anak raja yang cuba menggodanya.
Tarasa
kepada kita adanya pesanan agar kaum lelaki berhati-hati meninggalkan isteri
kesepian dan sendirian. Usaha Khoja Maimun keluar berniaga bagi mencari
kekayaan adalah suatu usaha yang baik, tetapi meninggalkan isteri yang masih
muda dan baru dinikahi adalah suatu hal yang kurang rasional. Mesej yang ingin
disampaikan oleh Hikayat Khoja Maimun ini adalah tentang bahayanya memiliki
wajah yang cantik jika tidak diiringi peribadi yang kukuh. Kejelitaan Bibi
Zainab dapat menambat hati anak raja yang memandang wajahnya, tetapi kerana
kelemahan peribadinya dia terus sahaja jatuh cinta tanpa memikirkan risikonya.
Mujurlah beberapa cerita yang disampaikan oleh Bayan dapat mengubah sikapnya.
Di sini kita dapat merungkaikan mesej selanjutnya bahawa peribadi seseorang
dapat dibentuk melalui hasil-hasil sastera, khususnya cerita-cerita yang
disampaikan melalui lisan. Dengan erti kata lain, peranan penglipur lara dalam
sesebuah masyarakat ternyata cukup penting.
Di
samping itu, terdapat juga pesanan bahawa proses perubahan sikap harus dilalui
secara bertahap, dan cara penyampaian kritik atau nasihat pula tidak boleh
dilakukan secara langsung. Jelasnya ia hendaklah disampaikan secara lembut dan
berdiplomasi kerana dengan cara demikian ia mudah diterima. Teknik pengajaran
yang kurang berdiplomasi bukan sahaja diterima, malah boleh mendatangkan
mudarat. Apa yang dilakukan oleh Bayan adalah lebih selamat jika dibandingkan
dengan apa yang dilakukan oleh Tiung. Ternyata Tiung telah menjadi mangsa dan
dibunuh oleh Bibi Zainab kerana nasihatnya disampaikan secara langsung,
sedangkan burung bayan menyampaikan nasihatnya secara terselindung melalui
cerita-ceritanya. Sebagai contoh, Bayan telah menceritakan pembalasan terhadap
isteri yang curang, yang ditujukan bukan kepada Bibi Zainab, tetapi kepada Siti
Saidah dalam cerita sabur. Apa yang ditekankan di sini ialah pembalasan atas
kecurangan yang dilakukan oleh seorang perempuan.
Kebijaksanaan
bayan cukup seimbang dan terkawal kerana ia tidak sahaja menceritakan
kecurangan seorang perempuan, tetapi menceritakan pula tentang kebaikan serta
ganjaran seorang isteri yang jujur dan berakhlak mulia. Bayan memberikan contoh
Husna dalam cerita Siti Husna, yang amat teguh kesetiaannya walaupun mendapat
ujian, cubaan dan godaan sehingga akhirnya dia menjadi raja. Suatu keistimewaan
yang dapat kita lihat dalam Hikayat Khoja Maimun ialah unsur moral yang
dipaparkan melalui cerita-cerita sisipannya berdasarkan pengajaran akhlak yang
berlunaskan islam. Justeru itu, terdapat firman Allah yang dipetik daripada
al-Quran, juga hadis-hadis nabi dan undang-undang agama yang menyentuh
soal-soal perkahwinan serta hukuman terhadap orang yeng melakukan jenayah.
Selain
tema berhubung wawasan terhadap etika dan pendidikan moral, hikayat ini turut
memaparkan persoalan-persoalan tentang kesabaran dan kesetiaan yang dapat
membantu seseorang dalam menghadapi dugaan hidup. Orang yang sabar dalam
menghadapi dugaan dan pancaroba akan mendapat perlindungan daripada Allah.
Kisah Bibi Sabariah yang diceritakan oleh Bayan kepada isteri Khoja Maimun
dapat dijadikan contoh yang baik, iaitu berkat kesabaran dan ketulusan hati
Sabariah, raja tidak jadi mengahwininya, sebaliknya dia dianggap sebagai ibu
oleh raja tersebut kerana ketelanjuran baginda mengakui Sabariah sebagai ibu
baginda.
Kita
temui juga gambaran tentang peribadi kaum wanita yang biasanya kurang peka,
emosi dan terlalu mengikut perasaan. Bayan telah menuturkan kisah Puteri
Kamariah yang telah mendesak Raja Gementar Syah mencari buah asam walaupun
sebelum itu Perdana Menteri Qias telah mencarinya di merata tempat. Sikap
terburu-buru menyebabkan Puteri Kamariah tidak dapat mengenali suaminya.
Hukum
syarak dalam hikayat ini banyak memfokuskan kaum wanita. Dikatakan kaum wanita
yang derhaka kepada suami akan dilaknat kepada Allah. Nyawa wanita yang curang akan dicabut dengan
kasar oleh Malaikat Izrail. Rohnya sentiasa dirantai dan dipalu oleh Malaikat
Munkar dan Nakir di dalam kubur. Pada hari kebangkitan, matahari akan menyinari
dirinya sehingga otaknya mendidih di padang mahsyar. Darjat wanita yang
menduakan suaminya jauh lebih rendah daripada wanita lain di dalam syurga.
Orang yang berakhlak mulia tetapi teraniaya akan mendapa pertolongan daripada
Allah. Hidupnya tidak akan terbiar dan doanya sentiasa dimakburkan Allah. Bayan
telah menuturkan kisah seorang suami yang sanggup memberikan separuh daripada
umurnya kepada isterinya yang dapat keluar daripada sebuah pulau dengan
pertolongan seorang nakhoda kapal. Dengan pertolongan Allah, si suami dapat
menemui isterinya semula, tetapi si isteri telah berubah sikap dan mencercanya.
Allah telah memperkenankan doanya , separuh umur yang diberikan kepada
isterinya dahulu dikembalikan semula oleh Tuhan kepada suaminya. Isterinya
tiba-tiba sahaja mati.
Demikianlah
beberapa tema dan persoalan yang dapat dikesan daripada sebahagian cerita dan
peristiwa baik dalam cerita dasar mahupun cerita-cerita sisipan seperti yang
telah diceritakan oleh Bayan kepada isteri Khoja Maimun iaitu Bibi Zainab.
Antara pesanan yang dijadikan pedoman ialah seseorang yang berkelakuan baik
akan memperoleh ganjaran yang baik sejak di dunia lagi, sementara seseorang
yang buruk moralnya akan mendapat balasan yang setimpal, kecuali dia segera
insaf dan bertaubat. Dengan cara demikian dia mendapat kedudukan yang baik di
mata masyarakatnya.
(b) Alur
Cerita
Alur
adalah susunan peristiwa yang sifatnya bersambung berdasarkan hukum sebab dan
akibat. Susunan ini bertujuan supaya terasa kesatuannya, menarik dan tidak
kaku. Meskipun Hikayat Khoja Maimun ini merupakan sebuah karya tradisional,
tetapi setiap peristiwa yang disusun oleh pengarangnya terasa kesinambungannya,
bahkan pada tempat-tempat tertentu dapat dikesan adanya unsur saspens, klimaks
dan peleraiannya.
Hikayat ini dimulakan dengan
pengenalan kepada watak-watak utamanya iaitu Khoja Maimun, Bibi Zainab, burung
Bayan, burung Tiung dan anak raja. Pemergian Khoja Maimun belayar meninggalkan
isterinya merupakan permulaan berkembangnya alur cerita ini. Kemudian diikuti
munculnya peristiwa anak raja yang datang berkuda datang ke rumah Khoja Maimun
lalu bertatapan muka dengan Bibi Zainab yang kebetulan berada di jendela
rumahnya. Mereka terus jatuh cinta pada pandangan pertama itu. Melalui
perantaraan seorang perempuan tua, mereka benjanji akan bertemu bagi melepaskan
rindu masing-masing.
Sebagai pembaca, kita akan
tertanya-tanya sama ada Bibi Zainab berjaya menjumpai anak raja atau tidak.
Nasihat Tiung menimbulkan kemarahan Bibi Zainab. Tiung dihempas sehingga mati.
Di sini, alur cerita mula mendaki ke arah saspens. Pembaca tentu memikirkan
Bibi Zainab akan akan mengarahkan pertanyaan kepada Bayan dan kemungkinan Bayan
pun akan menerima nasib yang sama. Tetapi pengarang cerita ini amat pandai merangkai
peristiwa berikutnya. Perbuatan Bayan yang berpura-pura tidur, seolah-olah
tidak mengetahui kematian Tiung tadi terasa dapat mengendurkan suasana saspens
atau tegang yang kita rasakan.
Ada
kalanya kita lihat bahawa Bayan seolah-olah menyokong kehendak Bibi Zainab,
tapi ada antara kata-kata Bayan, kita rasa boleh menimbulkan kemarahan Bibi
Zainab, contohnya dalam ayat: “...apakah yang dicari oleh manusia di dalam
dunia ini melainkan martabat, kekayaan, harta dan kejayaan?” Kalau Bibi Zainab
tersalah anggap kata-kata tersebut, sudah tentu Bayan akan menerikma padah
seperti Tiung juga. Tetapi pengakuannya membela Bibi Zainab dengan katanya
“...jikalau kejahatan sekalipun pekerjaan tuan insyaAllah hamba membaikkan
dia”, menolak segala kemungkinan itu. Kata-kata Bayan ini terasa bagai
penyembuh kemarahan Bibi Zainab, dan hal ini tentu sudah dicerna oleh Bayan
kerana ia adalah burung bijaksana, lalu ia pura-pura menyuruh Bibi Zainab
dengan berkata: “...baiklah tuan segera pergi mendapatkan anak raja tetapi
dengan ikhtiar juga...”
Seperti yang telah disebut sebelum
ini, cerita-cerita sisipan dalam lingkungan cerita berbingkai dapat pula
berdiri sendiri. Justeru itu, setiap cerita mempunyai tema dan persoalan serta
alur yang khusus pula. Tetapi tema dan persoalannya tetap berkisar pada masalah
pembentukan nilai etika bukan sahaja ditujukan kepada Bibi Zainab malahan
ditujukan juga kepada masyarakat umum. Cerita yang disampaikan oleh Bayan
bayang menunjukkan kesengsaraan bagi orang yang menduakan suaminya. Ternyata,
Bibi Zainab sajauh ini belum tersentuh hatinya. Contohnya apabila disuruh oleh
Bayan agar segera pergi menemui anak raja itu, dia segera berjalan, tetapi
fajar pagi menjadi penghalang, lalu niatnya terpaksa dibatalkan. Malam
berikutnya, Bibi Zainab menyatakan hasratnya sekali lagi kepada Bayan. Ketika itu,
Bayan menampakkan simpati seolah-olah ingin menolong Bibi zainab, sama seperti
seorang hamba yang bernama Taif yang sangat besar bakti kepada tuannya. Bibi
Zainab terpancing lagi dengan helah Bayan yang bijak sana lalu dia meminta
Bayan menuturkan ceritanya. Begitulah yang berlaku pada malam-malam yang
seterusnya.
Suatu yang istimewa ialah kepandaian
Bayan membaca dan melihat gerak hati Bibi Zainab. Beberapa cerita yang disampaikan
mula mendapatkan perhatian Bibi Zainab, bahkan dapat melalaikannya. Pada tahap
ini, Bayan tetap menyokong kuat, bahkan ikut membantu Bibi Zainab agar dapat
menemui anak raja itu walaupun pada hakikatnya Bayan sedaya upaya menghalang
Bibi Zainab daripada berjumpa dengan anak raja itu.
Pada akhir cerita, pembaca berasa
puas kerana tidak terjadi pertemuan antara Bibi Zainab dengan anak raja. Dengan
kata lain, Bayan telah berjasa besar kerana dapat menghalang perbuatan sumbang
dan terlarang, bahkan sekiranya kedua-dua kekasih itu bertemu, kemungkinan akan
berlaku perbuatan zina yang sangat-sangat dilarang oleh agama. Bayan, pada
akhir cerita, unggul sebagai unggas yang bijaksana lagi budiman, dan hal ini
telah diakui oleh Khoja Maimun sendiri, katanya, “Hai unggas yang bijak,
terlalu sekali indah ceteramu ini, sudah membukakan pintu padaku jalan memberi
manfaat...dapat menjauhkan mana yang keji berapa lamanya...dapatlah aku
memandang mana yang baik dan jahat...lipurlah hatiku akan bapamu yang belayar...”
(c) Latar
Cerita
Latar
dalam penciptaan karya sastera tidak kurang pentingnya. Latar menjadi wadah
kepada setiap kejadian yang digerakkan oleh semua watak dalam sesebuah cerita.
Latar meliputi semua tempat dan masa. Dalam Hikayat Khoja Maimun ini kisahnya berlatarkan
alam nyata termasuklah lautan dan segala isinya. Sebahagian daripada alam nyata
yang disebutkan memang wujud bahkan dapat kita kesan kehadirannya.
Sebuah cerita tradisional memang
tidak mementingkan waktu atau masa dengan tepat. Latar masa seolah-olah tidak
diberi penekanan. Kadar atau tempoh masa yang digunakan ternyata amat umum
sifatnya. Kadangkala kita mengetahuinya melalui penggunaan perkataan seperti
“hatta”, “syahadan”, “tidak beberapa lama kemudian”, dan sebagainya. Kadar masa
yang amat khusus hanya diberikan pada bilangan hari seperti “separuh hari
perjalanannya”, “lima belas hari dalam perjalanan”, dan sebagainya. Dikatakan
juga ada kejadian-kejadian yang berlaku di istana-istana raja, di tempat
peraduan yang indah, bahkan dalam hutan dan lautan.
(d) Watak
dan perwatakan
Dalam
sesebuah cerita sama ada tradisional atau moden, watak memainkan peranan yang
cukup penting. Melalui watak yang beraneka jenis dan peranannya, pengarang
dalam sesebuah cerita dapat menyampaikan mesejnya. Perwatakan adalah
sifat-sifat yang wujud pada watak tersebut. Ia cukup penting kerana jalinan
cerita atau alur selalunya terbentuk melalui perwatakan ini. Selain itu, ada
pula watak yang dikemukakan oleh pengarangnya secara umum tanpa menyebutkan
nama mereka secara khusus. Contohnya orang muda, nakhoda kapal, perdana
menteri, pandai emas, pandai kayu, kadi, badwi dan lain-lain lagi.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan