Gaya
merupakan cara untuk menyatakan sesuatu yang lain daripada biasa tanpa kalainan
makna. Gaya juga dikaitkan dengan keadaan yang boleh menyebabkan terhasil
sesuatu karya yang indah. Keindahan yang mempunyai gaya biasanya dikaitkan
dengan bahasa. Gaya bahasa yang indah mampu menarik para pembaca. Karya agung
merupakan antara karya sastera bahasa Melayu klasik yang banyak menggunakan
unsur keindahan dalam pemakaian gaya bahasanya.
Gaya bahasa ialah gaya seseorang
penulis menggunakan bahasa. Dalam penulisan karya agung, gaya bahasa yang
digunakan ialah gaya bahasa sastera yang mempunyai nilai estetik yang tinggi.
Oleh itu, pemakaian bahasanya bukan sahaja bertujuan menyampaikan idea dan
maklumat tetapi penyampaian idea dan maklumat itu menimbulkan rasa keharuan, di
samping merangsang daya fikir dan akal pembaca.
Jika diamati, bentuk karangan melayu
dalam kebanyakkan karya agung sering digugat oleh bentuk karangan gaya kacukan,
iaitu gaya karangan yang mengikut susuk atau cara pembahasan bahasa asing
seperti bahasa Arab dan bahasa Inggeris. Walaubagaimanapun, orang Melayu bijak
dalam membezakan dua jenis gaya bahasa Melayu, iaitu gaya bahasa Melayu betul
dan gaya bahasa kacukan. Mereka tidak menganggap bahawa kacukan sebagai jenis
gaya, iaitu gaya bahasa kacukan. Menurut Za’ba, banyak karangan Melayu bentuk
Arab yang yang meurut kaedah jalan bahasa dan nahu arab. Hanya perkataannya
sahaja merupakan perkataan melayu, itupun kadang kala bercampur baur dengan
perkataan Arab. Karangan Melayu dalam bentuk Arab ini kurang memberi kesan
kepada orang Melayu yang tidak mengetahui bahasa Arab.
Retorik
berasal daripada perkataan Yunani ‘rethor’ yang membawa maksud pidato. Konsep
retorik dalam konteks moden ialah seni penggunaan bahasa tulisan utau lisan
yang membabitkan penyampaian fakta atau idea dengan menggunakan bahasa yang
menarik dan berkesan berdasarkan pengetahuan yang tersusun baik. Retorik
melayu klasik sama seperti retorik moden kerana ia turut melibatkan analisis
teks tulisan dan visual.
Dua
aspek penting tentang retorik ialah pengetahuan tentang bahasa dan penggunaan
bahasa yang baik dan pengetahuan tentang sesuatu perkara yang akan disampaikan
menggunakan bahasa. Retorik mempunyai ciri-ciri umum seperti mempunyai bahasa,
pemikiran dan perasaan yang tepat dan baik dalam penulisan atau gaya lisan. Ia
juga memerlukan kekemasan dan wacana yang tersusun. Penghasilan retorik yang
berkesan perlu melibatkan penggunaan satu daripada empat corak wacana, iaitu
pemerian, pendedahan, penghujahan dan penceritaan.
Retorik
melayu klasik yang terkandung dalam kitab Bustan al-Katibin dilihat daripada
penyampaian ilmu bahasa dengan menggunakan bahasa Melayu klasik. Pemakaian
bahasa tersebut merupakan ciri yang ditonjolkan dalam karya agung tersebut
selain daripada penggunaan bahasa asing seperti bahasa Arab.
Ciri-Ciri Gaya Bahasa dalam
Karya Agung
Pendeta
Melayu Za’ba (1962:206) telah mengklasifikasikan ragam bahasa Melayu kepada 15
jenis seperti yang berikut:
Gaya
Bahasa Sindiran
Penulis
tidak langsung menyampaikan maksudnya dengan menyebutkan dengan tepat.
Sebaliknya, ia mengiaskan atau mengarahkan kepada hal-hal yang lain.
Contoh:
Buah
langsat kuning mencelah,
Kedudukan
tidak berbunga pagi,
Sudah
dapat gading bertuah,
Tanduk
tidak berguna lagi.
(dalam
pantun tersebut, seseorang menyindir sahabat atau kekasihnya kerana ia tidak
lagi baik dan elok seperti sahabat atau kekasih yang baru)
Gaya Bahasa Menggiat
Gaya
bahasa menggiat ini tidak tepat dan seakan-akan sindiran. Akan tetapi ia tidak
mengandungi kiasan. Maksunya hanya sekadar mengusik. Kadang-kadang dengan
tujuan untuk bergurau dan kadang-kadang bersungguh-sungguh sehingga boleh
menyebabkan orang yang digiat berasa malu.
Contoh:
Tak
tahu kah Tuan dia sudah pas darjah ssembilan di sekolah orang Putih?
(menggiat
orang yang mengaku dirinya pandai disebabkan sudah tamat darjah sembilan)
Gaya Bahasa Mengejek
Bahasa
mengejek ialah bahasa yang digunakan untuk mengata seseorang atau sesuatu
kumpulan dengan perkataan yang tepat dan dengan gaya yang menunjukkan
keburukkan serta mempermainkan supaya jelas kebodohan orang tersebut, atau
supaya dia ditertawakan. Bahas mengejek ini akan membangkitkan rasa marah dan
sakit hati orang yang dikata itu.
Contoh:
Pada
hari raya dan terkadang hari jumaat dikenakannyalah jubah kuningnya itu. Mereka
pergi ke masjid serta dengan serban kerasnya. Iaitu menunjukkan dia sudah haji,
padahal tidak.
Contoh
gaya bahasa mengejek di atas boleh menjadi gaya bahasa menggiat, jika
disempitkan sedikit maksudnya dengan perkataan yang tepat.
Gaya Bahasa Terbalik
Bahasa
terbalik ini ialah bahasa yang menggunakan perkataan yang berlawanan dengan
maksud yang dikehendaki dan maksudnya difahami dengan apa yang berlawanan
daripada apa yang dikatakan itu.
Contoh:
Baik
budi emak si Randang
Dagang
lalu ditanakkan
Tidak
berkayu rumah diruntuh,
Anak
pulang kelaparan
Anak
dipangku diletakkan
Kera
di hutan disusui
(seloka
Melayu)
Gaya Bahasa Merajuk
Gaya
bahasa merajuk juga dikatan seperti bahasa terbalik, tetapi ia tidak membawa
maksud seperti bahasa terbalik. Sebenarnya gaya bahasa terbalik ini menunjukkan
perasaan menarik diri atau kecil hati oleh sebab sesuatu perbuatan yang dirasakan
menghina dan tidak wajar.
Contoh:
Sudahlah!
Kita pun boleh cari sendiri. Ada nyawa adalah rezeki. Asal diikhtiarkan tak kan
sungguh berharapkan harta orang.
Gaya Bahasa Tempelak
Gaya
bahasa ini ialah gaya bahasa yang menunjukkan kesalahan seseorang dengan tepat
setelah dilakukannya, supaya ia menyedari ketaksirannya sebelum bertindak, dan
supaya ia beringat pada masa-masa yang akan datang.
Contoh:
Waktu
mewah harga getah dahulu, tak ingat, sekarang baru tahukan diri.
Gaya Bahasa Herdik
Gaya
bahasa ini juga sama seperti gaya bahasa tempelak. Tetapi tujuannya untuk menu
jukkan kesalahan pada masa sekarang
bukan pada masa yang silam dan ia kerap kali diucapkan dengan kasar serta
mengandungi sedikit ejekan.
Contoh:
Inilah
orang muka tak malu! Hidup dengan minta sedekah sahaja, ke sana menadah ke sini
menjilat!
Gaya Bahasa Melampau
Gaya
bahasa melampau ini ialah sejenis ragaman bahasa yang mengatakan sesuatu
perkara itu sangat besar dan sebagainya dengan perkataan melebih-lebihkan
sesuatu daripada yang sebenar. Semua orang yang mendengar faham bahawa yang
dikatakan itu adalah tidak benar.
Contoh:
Air
setitik dilautkan, tanah sekepal digunungkan (iaitu perkara yang sedikit
dijadikan besar atau dibahaskan panjang-panjang)
Gaya Bahasa Naik
Gaya
bahasa naik ialah sejenis ragaman yang menguatkan tujuan kata dengan membawa
gambaran fikiran yang beransur-ansurnaik dari dataran yang kendur ke dataran
yang semakin terik dan semakin tegang kepada pembaca. Gaya bahasa naik ini,
membawa pendengar dari bawah selangkah demi selangkah hingga sampai ke tengah
dan dari tengah, selangkah demi selangkah pula hingga sampai ke atas sekali.
Contoh:
Sudahlah
sekolahnya kerajaan buatkan, gaji guru-gurunya pun kerajaan yang bayarkan, ya!
Buku-buku sekolahpun kerajaan belikan. Bukan itu saja, tetapi sehingga padang
bola dan bola yang disepak itu pun daripada limpah kurnia kerajaan juga.
Gaya Bahasa Pertanyaan
Ingkar
Gaya
pertanyaan ingkar ialah pembahasnya yang disusun dengan cara pertanyaan, tetapi
bukan pula pertanyaan kerana tidak mengetahui sesutu hal. Maksudnya di sini,
ialah pertanyaan seolah-olah mengejek yang bertujuan untuk menguatkan jawapan
yang telah dimaklumkan atau yang tidak dipastikan.
Contoh:
Apakah
gunanya kita telah dihantar hidup di dunia ini jikalau tiada tujuan yang lebih
tinggi daripada mencari kesenangan, bersuka-suka, mengirakan faedah diri
sendiri dan memasukkan segala kemahuan hawa nafsu sahaja?
Gaya Bahasa Lain
Terdapat
beberapa ciri gaya bahasa lain dalam karya agung. Antanya ialah simile. Simile ialah
perumpamaan. Perkataan simile berasal daripada perkataan latin yang bermaksud
‘seperti’. Simile merupakan perbandingan terus iaitu membandingkan dua hal yang
pada hakikatnya berlainan tetapi dengan sengaja kita menganggapnya sama. Simile
ditandai dengan kata seperti, laksana, bagai, umpama, bak, sebagai, penaka,
serupa, ibarat dan sebagainya.
Gaya bahasa simile merupakan antara
gaya bahasa yang banyak ditemui dalam karya agung. Simile digunakan untuk
memperindahkan lagi bahasa perbandingan dalam sesuatu karya agung.
Contoh:
“cahaya
ukanya gilan-gemilang, seperti cahaya matahari”
(Sejarah
Melayu, hlm. 25)
“...
seperti ular berbelit-belit lakunya”
(A. Samad,
Hikayat Amir Hamzah)
“...
seperti orang berkelahi dalam mimpi”
(Hikayat Abdullah)
“Dan
lagi pula Yamtuan Besar jadi seperti perempuan sahaja, jika diberinya makan,
maka barulah ia makan”
(salasilah Melayu Bugis)
Tiada ulasan:
Catat Ulasan