photo image001kf1js1.gif photo pen-dance.gif

Isnin, 26 Mei 2014

Ilmu Persilatan Melayu

Seni mempertahankan diri atau “silat” telah muncul sejak berabad lamanya. Silat selain daripada mempertahankan diri juga merupakan aktiviti yang dapat menyihatkan badan. Usia silat tidak dapat dipastikan dengan jelas kerana terdapat pelbagai tanggapan yang telah dibuat berkaitan usia ilmu persilatan ini.Ilmu persilatan ini diwarisi dari generasi ke generasi. Senjata yang digunakan pesilat adalah seperti keris, badik, kerambit, parang,lading dan banyak lagi. Silat terbahagi kepada dua jenis iaitu silat bersenjata dan juga silat tempur tangan kosong. Bagi pesilat yang masih baru belajar, kebiasaanya akan diajar silat tempur tangan kosong sebelum menggunakan senjata. Pergerakan silat terbahagi kepada bunga iaitu pergerakan seolah-olah tarian dan buah iaitu pukulan. Silat juga terbahagi kepada dua iaitu silat tempur dan silat persembahan. Perbezaan kedua-dua ini adalah silat tempur digunakan untuk pertempuran manakala silat persembahkan kebiasaanya dipersembahkan ketika majlis keramaian atau majlis perkahwinan.
Dalam Sulalatus Salatin ilmu persilatan ini digambarkan melalui Watak Hang Tuah dan Hang Jebat yang dikatakan mempunyai guru yang sama dan telah menjadi sahabat karib hasil dan mempelajari ilmu persilatan dari guru yang sama. Keris juga merupakan senjata utama yang digunakan oleh Hang Tuah dan Hang Jebat. Hang Tuah telah menjadi laksama Melaka disebabkan oleh kemahiranya dalam ilmu persilatan. Dalam peperangan antara Melaka menentang musuh ketika diserang juga menggunakan silat dalam pertempuran. Ketika amukan Hang Jebat ketika mengetahui kematian sahabatnya Hang Tuah juga membuktikan ilmu persilatan dan alam Melayu tidak dapat dipisahkan. Hingga hari ini, ilmu persilatan masih kekal menjadi warisan yang berharga kepada masyarakat Melayu. Hal ini diteruskan oleh kerajaan yang telah mengiktirah silat sebagai salah satu sukan yang dipertandingkan di peringat dalam dan luar Negara.
PEMBENARAN (PENTAHQIQKAN) SOROTAN PERSILATAN ZOHIRIAH - SILAT LAKSAMANA HANG TUAH.
Berdasarkan gambaran oleh pengarang cerita Hang Tuah tentang ilmu dan teknik persilatan Hang Tuah ini bolehlah dianggap Silat Hang Tuah ini menjadi salah satu induk atau tonggak utama kepada keberkesanan seni beladiri Melayu bagi pelbagai teknik dan resam silat silat Melayu asli yang ada pada hari ini di Nusantara Melayu dengan berbagai namanya dan berbagai corak serta kaedah persilatannya. Namun Silat Melayu yang betul-betul asli mengikut kaedah Silat Hang Tuah ialah mana-mana silat yang menggunakan senjata-senjata yang pernah digunakan Hang Tuah dalam pembelajaran persilatannya seperti pisau, parang, keris pendek (keris pendua), keris Panjang (keris Utama), kapak, tombak, pedang, lembing – seligi dan panah walaupun persilatannya tidak menyamai taraf kehebatan Pahlawan Agong Melayu itu. Namun begitu boleh juga dianggap bahawa Hang Tuah tetap handal berlawan dengan teknik tangan kosong walaupun dalam cerita-cerita pertempurannya atau pergelutan beliau dengan para lawannya dalam hikayat ini tiada sekali pun menyatakan beliau berlawan atau bergelut dengan menggunakan tangan kosong sahaja kerana sudah lumrah dan ma`alum kepada semua bahawa dalam persilatan Melayu jika seseorang boleh bertempur dengan menggunakan senjata tradisional maka secara mudahnya pula ia boleh berlawan atau menguasai teknik menggunakan tangan kosong. Hal ini terbukti Hang Tuah ada menari tarian silat bertangan kosong dalam beberapa majlis keraian di istana sama ada di Melaka atau di Majapahit. Dengan hujah ini tidaklah boleh dianggap jika sesebuah perguruan persilatan Melayu yang ada hari ini tidak mengajar bagaimana cara menggunakan senjata senjata tradisional Melayu sebagai bukan silat Melayu yang asli. Namun berdasarkan sorotan ini, silat Laksamana Hang Tuah melalui gambaran hikayatnya, penggunaan senjata senjata tradisi dalam persilatan Melayu asli adalah suatu perkara pepakan malai terutama bagi silat Melayu asli yang berasal dari benih Silat Laksamana Hang Tuah sendiri.
Gambaran sebenar teknik ilmu persilatan Melayu Asli zaman Laksamana Hang Tuah dapat dikesani dari riwayat semua babak-babak pertarungan bersenjata atau pergelutan Hang Tuah secara perseorangan ataupun babak pertarungan beliau bersama empat sahabatnya dengan musoh-musoh mereka yang ingin membunoh mereka atau yang ingin memusnahkan misi para pahlawan Melayu itu iaitu sebagai seorang panglima dan Laksamana dan sebagai hulubalang hulubalang Melayu zaman kemuncak kegemilangan Empayer Laut Melayu Melaka di zaman pemerintahan Sultan Mansyur Shah dan Zaman bermula kejatuhan Melaka ke tangan Portugis (tahun 1511M) iaitu di zaman pemerintahan Sultan Mahmud Shah.
Para sarjana timur dan barat ramai yang berpendapat Hikayat Hang Tuah bahagian pertama iaitu bahagian pertarungan (perlawanan) kerana melaksanakan misi dan zaman menuju puncak kegemilangan kerajaan Melaka adalah ditulis oleh seorang pengarang tertentu dan bahagian kedua iaitu bahagian pengembaraan Hang Tuah ke negara-negara besar zamannya seperti Siam, India, Cina, Turki dan Rom adalah dikarang oleh seorang pengarang yang lain. Walau bagaimanapun bahagian pengembaraan Hang Tuah ke India dan Siam masih boleh dianggap ianya ditulis oleh pengarang bahagian pertama juga kerana gambaran teknik persilatan Hang Tuah dan pertarungan pedang yang cukup dramatik, mahir dan hebat oleh Hang Tuah menentang pendekar `Benua Keling` (India) dan menentang pendekar Jepun (Samurai?) lebih kurang sama dengan kaedah persilatan Laksamana Hang Tuah bahagian pertama hikayat Hang Tuah ini. Cerita bahagian Pertarungan Hang Tuah dengan musoh-musoh beliau berkemungkinan besar ditulis selepas sahaja serangan Portugis ke atas Melaka. (Sila rujuk bahasannya pada buku Hang Tuah. DBP, Ogos 1963 atas tajuk:Pengenalan ms Xii ).
Melalui bahasan itu dapatlah kita membuat suatu rumusan bahawa pengarang Hikayat Hang Tuah bahagaian pertama adalah seorang yang arif dalam ilmu persilatan Melayu zamannya (Zaman hikayat bahagian pertama ini ditulis) sebab gambaran kehebatan persilatan Hang Tuah yang digambarkan beliau mungkin suatu khayalan minda sedar penulisannya yang memang dipengaruhi ilmu atau teknik persilatan sama ada yang pernah dialaminya, dipelajarinya atau yang pernah dilihatnya sendiri atau pun diceritakan orang di zamannya kepada beliau. Seseorang tidak dapat menulis dengan baik dan tepat akan sesuatu perkara tampa ada unsur-unsur pengalaman diri seperti perkara yang tersebut itu. Mengikut sasterawan Negara, Kassim Ahmad dalam aluan kata pengenalan dalam buku Hang Tuah keluaran DB. 1963 tersebut mengenai kekaliberan pengarang Hikayat Hang Tuah mengenai ilmu persilatan Melayu seperti berikut:
“…Dan sesungguhnya, boleh dikatakan semua temasha2 pertikaman antara Hang Tuah atau Hang Tuah dan teman temannya di satu pehak dengan musoh2 Melaka di pehak yang lain dilukiskan dengan gaya yang amat menghairahkan. Bukan saja dalam melukiskan temasha2 pertikaman pengarang ini handal, tangannya tidak kurang hidup mengendalikan peristiwa yang lebih biasa (luar biasa-p).” (ms. xiv)
Jelas kepada kita sekarang gambaran teknik persilatan Hang Tuah dan para sahabatnya zaman 500 tahun yang lampau itu adalah gambaran Seni Silat Melayu Asli yang sejati oleh pengarangnya kerana pada zaman itu boleh dikatakan belum ada lagi sebarang pengaruh seni beladiri asing (jika ada) yang dikhuatiri mempengaruhi teknik dan palsafahnya dalam seni beladiri Melayu iaitu Seni Silat. Oleh yang demikian gambaran sebenar teknik dan palsafah Seni Silat Melayu Asli yang sejati seperti zaman Hang Tuah dapat kita ketahui melalui beberapa sudut kajian terhadap babak-babak pertarungan Hang Tuah dan sahabat-sahabat beliau dengan para pencabar yang ingin membunuhnya seperti berikut;

2 ulasan:

  1. Perkongsian yang bermanfaat untuk semua. Persilatan juga merupakan salah satu budaya masyarakat Melayu yang perlu kita ketengahkan pada masa kini.

    BalasPadam
  2. Terima kasih atas komen anda.seperti yang kita ketahui ilmu persilatan melayu adalah lambang jati diri masyarakat Melayu..

    BalasPadam