Seni mempertahankan diri atau
“silat” telah muncul sejak berabad lamanya. Silat selain daripada
mempertahankan diri juga merupakan aktiviti yang dapat menyihatkan badan. Usia
silat tidak dapat dipastikan dengan jelas kerana terdapat pelbagai tanggapan yang
telah dibuat berkaitan usia ilmu persilatan ini.Ilmu persilatan ini diwarisi
dari generasi ke generasi. Senjata yang digunakan pesilat adalah seperti keris,
badik, kerambit, parang,lading dan banyak lagi. Silat terbahagi kepada dua
jenis iaitu silat bersenjata dan juga silat tempur tangan kosong. Bagi pesilat
yang masih baru belajar, kebiasaanya akan diajar silat tempur tangan kosong
sebelum menggunakan senjata. Pergerakan silat terbahagi kepada bunga iaitu
pergerakan seolah-olah tarian dan buah iaitu pukulan. Silat juga terbahagi
kepada dua iaitu silat tempur dan silat persembahan. Perbezaan kedua-dua ini
adalah silat tempur digunakan untuk pertempuran manakala silat persembahkan
kebiasaanya dipersembahkan ketika majlis keramaian atau majlis perkahwinan.
Dalam Sulalatus Salatin ilmu
persilatan ini digambarkan melalui Watak Hang Tuah dan Hang Jebat yang
dikatakan mempunyai guru yang sama dan telah menjadi sahabat karib hasil dan
mempelajari ilmu persilatan dari guru yang sama. Keris juga merupakan senjata utama
yang digunakan oleh Hang Tuah dan Hang Jebat. Hang Tuah telah menjadi laksama
Melaka disebabkan oleh kemahiranya dalam ilmu persilatan. Dalam peperangan
antara Melaka menentang musuh ketika diserang juga menggunakan silat dalam
pertempuran. Ketika amukan Hang Jebat ketika mengetahui kematian sahabatnya
Hang Tuah juga membuktikan ilmu persilatan dan alam Melayu tidak dapat
dipisahkan. Hingga hari ini, ilmu persilatan masih kekal menjadi warisan yang
berharga kepada masyarakat Melayu. Hal ini diteruskan oleh kerajaan yang telah
mengiktirah silat sebagai salah satu sukan yang dipertandingkan di peringat
dalam dan luar Negara.
PEMBENARAN (PENTAHQIQKAN) SOROTAN PERSILATAN ZOHIRIAH - SILAT LAKSAMANA
HANG TUAH.
Berdasarkan gambaran oleh
pengarang cerita Hang Tuah tentang ilmu dan teknik persilatan Hang Tuah ini
bolehlah dianggap Silat Hang Tuah ini menjadi salah satu induk atau tonggak
utama kepada keberkesanan seni beladiri Melayu bagi pelbagai teknik dan resam silat
silat Melayu asli yang ada pada hari ini di Nusantara Melayu dengan berbagai
namanya dan berbagai corak serta kaedah persilatannya. Namun Silat Melayu yang
betul-betul asli mengikut kaedah Silat Hang Tuah ialah mana-mana silat yang
menggunakan senjata-senjata yang pernah digunakan Hang Tuah dalam pembelajaran
persilatannya seperti pisau, parang, keris pendek (keris pendua), keris Panjang
(keris Utama), kapak, tombak, pedang, lembing – seligi dan panah walaupun
persilatannya tidak menyamai taraf kehebatan Pahlawan Agong Melayu itu. Namun
begitu boleh juga dianggap bahawa Hang Tuah tetap handal berlawan dengan teknik
tangan kosong walaupun dalam cerita-cerita pertempurannya atau pergelutan
beliau dengan para lawannya dalam hikayat ini tiada sekali pun menyatakan
beliau berlawan atau bergelut dengan menggunakan tangan kosong sahaja kerana
sudah lumrah dan ma`alum kepada semua bahawa dalam persilatan Melayu jika
seseorang boleh bertempur dengan menggunakan senjata tradisional maka secara
mudahnya pula ia boleh berlawan atau menguasai teknik menggunakan tangan
kosong. Hal ini terbukti Hang Tuah ada menari tarian silat bertangan kosong
dalam beberapa majlis keraian di istana sama ada di Melaka atau di Majapahit.
Dengan hujah ini tidaklah boleh dianggap jika sesebuah perguruan persilatan
Melayu yang ada hari ini tidak mengajar bagaimana cara menggunakan senjata
senjata tradisional Melayu sebagai bukan silat Melayu yang asli. Namun
berdasarkan sorotan ini, silat Laksamana Hang Tuah melalui gambaran hikayatnya,
penggunaan senjata senjata tradisi dalam persilatan Melayu asli adalah suatu
perkara pepakan malai terutama bagi silat Melayu asli yang berasal dari benih
Silat Laksamana Hang Tuah sendiri.
Gambaran sebenar teknik ilmu
persilatan Melayu Asli zaman Laksamana Hang Tuah dapat dikesani dari riwayat
semua babak-babak pertarungan bersenjata atau pergelutan Hang Tuah secara
perseorangan ataupun babak pertarungan beliau bersama empat sahabatnya dengan
musoh-musoh mereka yang ingin membunoh mereka atau yang ingin memusnahkan misi
para pahlawan Melayu itu iaitu sebagai seorang panglima dan Laksamana dan
sebagai hulubalang hulubalang Melayu zaman kemuncak kegemilangan Empayer Laut
Melayu Melaka di zaman pemerintahan Sultan Mansyur Shah dan Zaman bermula
kejatuhan Melaka ke tangan Portugis (tahun 1511M) iaitu di zaman pemerintahan
Sultan Mahmud Shah.
Para sarjana timur dan barat
ramai yang berpendapat Hikayat Hang Tuah bahagian pertama iaitu bahagian
pertarungan (perlawanan) kerana melaksanakan misi dan zaman menuju puncak
kegemilangan kerajaan Melaka adalah ditulis oleh seorang pengarang tertentu dan
bahagian kedua iaitu bahagian pengembaraan Hang Tuah ke negara-negara besar
zamannya seperti Siam, India, Cina, Turki dan Rom adalah dikarang oleh seorang
pengarang yang lain. Walau bagaimanapun bahagian pengembaraan Hang Tuah ke
India dan Siam masih boleh dianggap ianya ditulis oleh pengarang bahagian
pertama juga kerana gambaran teknik persilatan Hang Tuah dan pertarungan pedang
yang cukup dramatik, mahir dan hebat oleh Hang Tuah menentang pendekar `Benua
Keling` (India) dan menentang pendekar Jepun (Samurai?) lebih kurang sama
dengan kaedah persilatan Laksamana Hang Tuah bahagian pertama hikayat Hang Tuah
ini. Cerita bahagian Pertarungan Hang Tuah dengan musoh-musoh beliau berkemungkinan
besar ditulis selepas sahaja serangan Portugis ke atas Melaka. (Sila rujuk
bahasannya pada buku Hang Tuah. DBP, Ogos 1963 atas tajuk:Pengenalan ms Xii ).
Melalui bahasan itu dapatlah kita
membuat suatu rumusan bahawa pengarang Hikayat Hang Tuah bahagaian pertama
adalah seorang yang arif dalam ilmu persilatan Melayu zamannya (Zaman hikayat
bahagian pertama ini ditulis) sebab gambaran kehebatan persilatan Hang Tuah
yang digambarkan beliau mungkin suatu khayalan minda sedar penulisannya yang memang
dipengaruhi ilmu atau teknik persilatan sama ada yang pernah dialaminya,
dipelajarinya atau yang pernah dilihatnya sendiri atau pun diceritakan orang di
zamannya kepada beliau. Seseorang tidak dapat menulis dengan baik dan tepat
akan sesuatu perkara tampa ada unsur-unsur pengalaman diri seperti perkara yang
tersebut itu. Mengikut sasterawan Negara, Kassim Ahmad dalam aluan kata
pengenalan dalam buku Hang Tuah keluaran DB. 1963 tersebut mengenai kekaliberan
pengarang Hikayat Hang Tuah mengenai ilmu persilatan Melayu seperti berikut:
“…Dan
sesungguhnya, boleh dikatakan semua temasha2 pertikaman antara Hang Tuah atau
Hang Tuah dan teman temannya di satu pehak dengan musoh2 Melaka di pehak yang
lain dilukiskan dengan gaya yang amat menghairahkan. Bukan saja dalam
melukiskan temasha2 pertikaman pengarang ini handal, tangannya tidak kurang
hidup mengendalikan peristiwa yang lebih biasa (luar biasa-p).” (ms. xiv)
Perkongsian yang bermanfaat untuk semua. Persilatan juga merupakan salah satu budaya masyarakat Melayu yang perlu kita ketengahkan pada masa kini.
BalasPadamTerima kasih atas komen anda.seperti yang kita ketahui ilmu persilatan melayu adalah lambang jati diri masyarakat Melayu..
BalasPadam