photo image001kf1js1.gif photo pen-dance.gif

Isnin, 12 Mei 2014

Pemikiran Raja Ali Haji

Raja Ali haji sangat terkenal dalam bidang bahasa. Beliau telah menghasilkan Bustan al- Katibin pada tahun 1850. Bustan al-Katibin membawa maksud Taman Pujangga-pujangga. Bustan al- katibin merupakan buku tatabahasa Melayu. Buku ini dimulakan dengan pendahuluan, 30 Fasal dan penutupnya. Mukadimah atau pendahuluan Bustan Al Katibin menjelaskan kelebihan ilmu dan akal manakla bahagian isi yang terdiri daripada 30 pasal dapat dibahagikan kepada 3 kelompok iaitu tata ejaan, pembahasan kelas kata dan analisis kalimat. Tata ejaan dimuatkan dalam fasal 1 hingga fasal yang ke 10.
Pembahagian kelas kata pula dimuatkan dalam fasal 11 hingga fasal yang ke 14. Raja Ali haji membahagikan kelas kata kepada ism iaitu nama, fi’l iaitu perbuatan dan harf iaitu partikel. Pembicaraan mengenai aspek analisis kalimat pula bermula pada fasal 15. Menurut para sarjana bahasa Melayu, Raja Ali Haji berjaya membuat ulasan yang baik dalam bahagian pertama buku ini. Namun, bahagian kedua buku ini sukar diterima kerana beliau cuba untuk menyesuaikan tatabahasa Melayu dengan tatabahasa Arab. Walau bagaimanapun, karya Ali Haji ini sangat dihargai kerana usahanya itu dianggap sebagai percubaan awal untuk menyusun tatabahasa Melayu.


Falsafah Alam
Sebelum kita melihat dengan lebih jauh mengenai falsafah alam ini, kita lihat dulu definisi alam sekitar.  Alam sekitar membawa maksud keadaan sekeliling atau lingkungan. Perkataan alam sekitar merujuk kepada apa sahaja yang melingkungi manusia. Bagaimanapun, secara khusus perkataan alam sekitar merujuk kepada fenomene fizikal yang melingkungi organisma di muka bumi. Alam sekitar terbahagi kepada beberapa kompenan . Komponen yang pertama ialah unit landskap yang berfungsi sebagai sistem semula jadi tanpa penglibatan manusia seperti haiwan, tumbuh-tumbuhan batu-bata dan fenomena semula jadi yang berlaku. Komponen yang kedua pula ialah sumber sejagat semula jadi serta fenomena fizikal yang tidak mempunyai batasan tertentu seperti udara, air, iklm, sinaran, cas elektrik dan kemagnetan yang tidak wujud hasil daripada kegiatan manusia.  Menurut Zaini Ujang (1993) alam sekitar memberi manfaat kepada manusia sebagai simbol daripada Allah untuk memantapkan keimanan, menjadi buku ilmu yang akan memimpin manusia yang boleh digunakan untuk memudahkan kehidupan mereka.
Falsafah alam sekitar adalah ilmu yang menumpukan kepada alam dan manusia dituntut agar menggunakan kebijaksanaan mereka semasa bertindak ke atas alam. Manusia perlu menghormati alam ini kerana mereka adalah pengguna sumber alam terbesar. Falsafah alam juga merupakan salah satu cabang ilmu falsafah etika. Etika alam sekitar merupakan kajian yang menekankan hubungan, nilai dan status moral manusia terhadap persekitaran mereka termasuklah benda bernyawa dan benda tidak bernyawa. Etika ini juga merujuk kepada kepentingan alam sekitar di samping mengambil kira suasana penempatan manusia sebagai pengguna terbesar terhadap sumber alam. Kesimpulannya, falsafah alam menurut Hamka mempunyai ikatan kental dengan falsafah ketuhanan yang mampu menjadi falsafah kehidupan bagi umat manusia.
Perkembangan falsafah alam sekitar ini muncul semenjak tamadun Greek lagi. Antara ahli falsafah yang membincangkan falsafah alam ini ialah Aristotle. Beliau mengenal pasti tentang keperluan untuk satu pemerhatian terhadap biologi dan geologi. Walau bagaimanapun, beliau tidak berminat untuk melindungi alam semula jadi ini. beliau berpendapat semua kejadian di alam ini adalah untuk kegunaan manusia serta perbuatan manusia juga ditentukan oleh alam ini. oleh itu, manusia tidak boleh dipersalahkan terhadap apa jua tindakan mereka.
Menurut ahli falsafah agama seperti Kalus Klostermaier, kepentingan memahami alam sebagai unsur yang mempunyai nilai ketuhanan, bukanlah sebagai jalan terakhir tetapi jalan sebenar dalam memastikan alam sentiasa dihargai. Agama Hindu dan kristian juga mengatakan kedudukan alam wajib dihargai sebagai makhlum ciptaan Tuhan untuk dihormati. Kegagalan manusia memahami alam dengan baik adalah disebabkan oleh kegegalan mereka memahami ajaran agama.
Dalam pemikiran Hamka, alam membantu masyarakat untuk saling berkeyakinan bahawa segala yang ada di alam ini telah terancang oleh si Pembuat. Falsafah alam membawa manusia mengenali dan mendekati Tuhan sehingga bersepdu menjadi falsafah ketuhanan. Falsafah alam dikatakan menjadi peneraju kepada pembentukan falsafah ketuhanan dalam diri manusia. Agama menyarankan manusia memahami alam dalam bentuk penilaian spiritual agar mereka mengetahui tujuan alam dijadikan untuk mereka.

 Unsur-unsur Alam dalam Bustan Al-Katibin
Manusia yang hidup di dalam alam, boleh juga dikatakan sebagai manusia ialah alam. Manusia hidup di dalam ruang alam. Mereka tinggal di tepi sungai, tepi bukit, tepi pantai, lembah, tepi dan sebagainya. Tambahan pula, sungai, laut dan hutan merupakan tempat manusia mencari rezeki. Manusia juga telah mempelajari sifat sifat alam misalnya, kejadian pasang surut, tabiat binatang dan sebagainya. manusia juga perlu mengkaji alam ini dengan teliti daripada sekecil- kecil flora dan fauna kepada yang bersaiz gergasi.
Berikut merupakan beberapa contoh falsafah alam dalam Bustan Al-Katibin
Contoh 1 :
“ Tiada pada langit itu kira-kira yang lapang daripada awan dan mega”
(Bustan al-Katibin : 45)


Contoh 2 :
“ Kacang itu jika disayur dengan santan terlalu baik, istimewa pula dibubuh garam, maka bertambah-tambahlah baiknya”
(Bustan al-Katibin : 28)

Contoh 3 :
“ Atau suara binatang seperti berkiok kepada ayam dan mengembek kepada kambing dan menguak kepada kerbau, semuanya nama bagi suara belaka.
(Bustan al-Katibin : 38)

            Contoh-contoh di atas menunjukkan penggunaan unsur alam dalam Bustan Al-Katibin. Misalnya, dalam contoh yang pertama terdapat penggunaan perkataan langit danawan. Contoh yang kedua pula menunjukkan penggunaan unsur tumbuhan iaitu sayur dan juga santan. Contoh yang ketiga pula menggunakan unsur binatang iaitu kambing, ayamdan kerbau.Walau bagaimanapun, tidak banyak falsafah alam yang dapat dilihat dalam Bustan al-Katibin. Hal ini kerana, buku ini banyak menceritakan tatabahasa Melayu.



  Falsafah Islam dalam Karya Agung Bustan Al-Katibin
Terdapat beberapa cabang falsafah. Salah satunya ialah falsafah islam. Perkataan islam membawa erti penyerahan dan pengabdian. Sebagai ‘deen’, Islam merupakan penyerahan dan pengabdian sepenuhnya kepada Allah S.W.T  Perkataan Islam juga boleh diertikan sebagai ketenangan. Ketenangan yang sejati kepada manusia mengikut Islam akan mengarah kepada kecemerlangan melalui pengabdian sepenuhnya kepada Allah S.W.T Falsafah Islam menerangkan pertalian antara manusia dengan penciptanya, antara manusia dengan manusia dan juga manusia dengan persekitarannya. Kesemua ini berpandukan kepada sumber al-Quran dan wahyu. Al-Quran merupakan panduan dan pegangan yang ulung bagi umat Islam. Hal ini telah disebutkan sendiri melalui firman Allah S.W.T yang bermaksud:
“Dengan (Al-quran) itu Allah menunjukkan jalan-jalan keselamatan serta kesejahteraan kepada sesiapa yang mengikut keredhaanNya dan (dengannya) Tuhan keluarkan mereka dari gelap-gelita (kufur) kepada cahaya (iman) yang terang benderang, dengan izinNya dan (dengannya juga) tuhan tunjukkan ke jalan yang lurus”.
                                                                                                            (Surah al Maa’idah: ayat 16)
Falsafah ialah satu disiplin ilmu yang mengusahakan kebenaran yang umum dan asas. Menerangkan pertalian antara manusia dengan penciptanya, antara manusia dengan manusia dan juga manusia dengan persekitarannya. Falsafah Islam  tidak dapat dipisahkan daripada dua sumber berautoriti iaitu al-Quran dan as-Sunnah. Al-Quran merupakan panduan dan pegangan yang ulung bagi umat Islam.
Keesaan Allah S.W.Tatau tauhid menjadi asas kepada falsafah Islam. Keyakinan kepada kepercayaan ini mempunyai implikasi yang besar terhadap kehidupan manusia. Kehidupan dan gelagat manusia sebagai individu dan kehidupan manusia berorganisasi dan bermasyarakat sudah pasti dipengaruhi oleh kepercayaan ini. Bahkan falsafah dan sikap hidup manusia dipengaruhi oleh kepercayaan yang diyakini dan dianutinya. Sesungguhnya, wahyu juga menjadi teras falsafah islam. Wahyulah yang membentuk aspek-aspek hidup manusia. Hal ini jelas dari segi sosial, ekonomi, politik, perundangan, kesenian, pendidikan dan lain-lain. Pendek kata, kesemua aspek ini dikuasai di bawah kawalan wahyu.

Ramai telah telah memberikan pendapat masing-masing mengenai falsafah bahasa. Menurut Al-Farabi, falsafah itu ialah ilmu pengetahuan tentang alam yang wujud dan bertujuan untuk menyelidik hakikat yang sebenar. Menurut Ahmad Fuad al-Ahwani pula, falsafah Islam adalah pembahasan tentang alam dan manusia yang disinari ajaran Islam. Mustofa abdul Razik menyatakan bahawa falsafah Islam adalah falsafah yang tumbuh di negeri Islam dan dibawah naungan negeri Islam tanpa memandang agama dan bahasa pemiliknya. Ruang perbincangan falsafah Islam berkisar kepada beberapa persoalan utama iaitu persoalan ketuhanan, persoalan insan, persoalan alam dan persoalan kehidupan.
Persoalan ketuhanan berkait rapat dengan agama Islam. Islam sebagai ‘deen’ merupakan satu cara hidup yang lengkap serta komprehensif. Ia mencakup segala aspek pengendalian hidup untuk untuk individu, masyarakat dan negara. Islam memandang agama bukan ciptaan manusia. Ia turun dari langit, melalui para rasul dan dibuktikan dengan kitab-kitab. Islam diasaskan kepada keesa’an hanya kepada Allah S.W.T. bahkan manusia diciptakan semata-mata untuk menghayati hidup untuk mendapat keredaan Allah s.w.t. Penciptaan manusia di dunia ini hanyalah untuk menyembah yang maha esa. Hal ini bertepatan dengan ayat al-Quran yang bermaksud:
“ tidaklah Aku jadikan jin dan manusia melainkan supaya mereka menyembah aku”.
                                                                                                (Surah al-Dhariyat: ayat 56)
Persoalan insan merupakan salah satu persoalan yang penting dalam falsafah islam. Insan bertindak mengaplikasikan falsafah dalam kehidupan. Di dalam islam, insan adalah makhluk yang istimewa. Insan dikurniakan fizikal, akal, rohani, fitrah dan kuasa untuk memilih. Akal dapat membezakan manusia dengan binatang. Ia juga merupakan salah satu faktor yang membezakan darjah manusia dengan manusia yang lain. Hal ini dapat dikaitkan dengan falsafah yang ditulis oleh Raja Ali Haji di dalam kitabnya:
“ shadan jika demikian nyatalah apabila tiada ilmu dan akal, alamat tiadalah ia mencium bau kemuliaan dan sangatlah jinak kehinaan kepadanya, maka terbukalah pintunya, maka masuklah kehinaan pada tiap-tiap pintu itu.

Maksudnya di sini ialah manusia yang tidak berilmu itu tidak akan dipandang mulia, bahkan mereka akan dipandang hina. Manusia telah diciptakan oleh Allah S.W.T mempunyai akal. Akal yang membezakan manusia dengan binatang. Akal saling berkait rapat dengan ilmu. Islam sangat mementingkan ilmu. Hal ini dapat dibuktikan melalui hadis nabi yang berbunyi:
“ barang siapa yang mati di dalam keadaan menuntut ilmu untuk menghidupkan agama Islam, maka dia berada di dalam syurga kelak satu darjat dengan para nabi”.
Dalam kitabnya, Bustan al-Katibin, Raja Ali Haji memulakan dengan mukadimah dengan judul “fi fadhilati al-ilmu wal aqlu” Maksudnya kelebihan ilmu dan akal. Menurutnya lagi, akal adalah sebaik-baik  perhiasan. Jikalau beberapa pun bangsa jika tiada ilmu , akal dan adab, ke bawah juga jatuhnya, yakni kehinaan juga diperoleh. Di sini Raja Ali Haji mengaitkan hubungan yang amat erat antara ilmu, akal dan adab. Ertinya, untuk menjadikan akal dan adab sesuatu bangsa atau masyarakat menjadi lebih baik, maka perlulah mendapatkan ilmu yang benar. Lebih tegas lagi, Raja Ali Haji  menyatakan:
“Man sa’a adabahu dha’an nasbahu, 
ertinya :barangsiapa jahat adabnya sia-sialah bangsanya.”
(Bustan al-Katibin : 4)
Alam mempunyai hubungan yang bermakna dengan persoalan ketuhanan dan insan. Alam ialah makhluk Allah S.W.T yang mampu difahami dan diketahui  insan. Kefahaman insan tentang alam  membolehkan insan berfungsi sebagai hamba dan khalifah memanfaatkan alam bagi meningkatkan kualiti kehidupan. Kehidupan insan mempunyai peranan  dan matlamat yang jelas kehidupan insan tidak berakhir dengan kematian kehidupan insan tidak berakhir dengan kematian Insan dituntut agar mencari keredaan Allah S.W.T.


Falsafah Melayu
Tamadun Melayu merujuk kepada satu rumpun bangsa yang berasal daripada satu punca, mempunyai asas kehidupan yang sama dan hanya berbeza daripada segi pengaruh alam sekitar. Konsep Melayu yang digunakan dalam konteks yang lebih luas sebagai penduduk asal di alam Melayu ini adalah berasaskan idea yang dapat dikesan daripada sejarah peradaban Melayu itu sendiri. Melayu dapat didefinisikan sebagai nama suatu bangsa dan bahasa termasuk di Semenanjung Malaysia iaitu mengikut cara hidup orang Melayu. Di Negara Malaysia, orang Melayu didefinisikan menurut Perlembagaan Persekutuan dalam perkara 160(2). Menurut perkara ini, orang Melayu ditakrifkan sebagai
1.      Seorang yang beragama Islam
2.      Bertutur dalam bahasa Melayu
3.      Mengamalkan adat istiadat Melayu
4.      Lahir sebelum hari merdeka sama ada di Persekutuan atau di Singapura atau pada hari merdeka dia bermastautin di Persekutuan atau di Singapura.
Sejarah peradaban Melayu yang bersaskan kepada perkembangan budaya Melayu merupakan fenomena penting dalam pembinaan identiti Melayu. Peradaban Melayu telah dibina oleh kelompok- kelompok Melayu di alam Melayu secara umumnya dan daripada keadaan terbinanya identiti Melayu yang bersasakan kepada tradisi sejarah yang sama yang telah dilalui oleh kumpulan Melayu tersebut.
         Kehidupan masyarakat Melayu sememangnya tidak terlepas daripada peraturan dan aturan yang perlu dipatuhi berdasarkan kepada kesepakatan masyarakat. Masyarakat Melayu sangat mementingkan aspek nilai dalam kehidupan untuk menjamin kesejahteraan masyrakat. Nilai yang disampaikan oleh masyarakat Melayu bersifat beradab, muafakat dan penuh dengan kesusilaan bersesuaian dengan identiti masyarakat Melayu. Pemupukan nilai- nilai tersebut dalam masyarakat Melayu membolehkan seseorang itu diterima sebagai sebahagian daripada masyarakat. Nilai- nilai murni yang sememangnya menjadi sesuatu yang dekat dengan masyarakat Melayu merupakan perkara penting yang menjadi tunjang kepada identiti orang Melayu. Nilai dan etika yang dipegang menjadi cerminan dan membentuk jati diri dalam interaksi dan kehidupan bermasyarakat. Sebagai contoh, interaksi yang beradab, sopan dan menghormati orang lain merupakan norma- norma yang erat dengan kehidupan masyarakat Melayu. Hal ini bersesuaian dengan konsep orang Melayu yang sering berbudi bahasa dengan orang lain.
         Bagi golongan muda contohnya, mereka diajar supaya berbudi bahasa dan bercakap lemah lembut dan tidak meninggikan suara apabila bercakap dengan orang yang lebih tua daripada mereka. Pengamalan tingkah laku yang bersopan sangat penting dalam kehidupan masyarakat Melayu. Hal ini demikian kerana nilai yang diamalkan akan menghasilkan komunikasi dan tingkah laku yang penuh tatatertib yang beradab dan penggunaan bahasa yang penuh dengan kesantunan. Dengan ini dapat mengelak daripada berlakunya pertelingkahan dan sikap tidak menghormati antara satu sama lain. Selain itu, masyarakat Melayu mempunyai penilaiannya yang tersendiri terhadap sikap berbudi bahasa. Masyarakat Melayu telah terdidik untuk mengamalkan adab sopan, tutur kata yang baik dan tingkah laku mengikut adab- adab ketimuran dan Melayu sejati. Bagi anggota masyarakat yang tidak mengamalkan nilai berbudi bahasa dalam kehidupan mereka akan menimbulkan pandangan negatif oleh masyarakat.
         Kebudayaan yang diamalkan oleh masyarakat Melayu yang menjadi amalan turun- temurun menggambarkan identiti orang Melayu yang berpegang teguh kepada adat nenek moyang. Masyarakat Melayu masih lagi mengamalkan adat- adat tersebut sehingga ke hari ini. Antara adat yang masih lagi diamalkan ialah adat merisik dan meminang, adat cukur jambul, adat melenggang perut bagi perempuan yang hamil dan sebagainya. Ketinggian budi bahasa dalam masyarakat Melayu juga dapat dilihat dalam ungkapan puisi Melayu tradisional. Dunia Melayu mempunyai pelbagai bentuk dan puisi Melayu tradisional seperti pantun, syair, gurindam, seloka, teromba, peribahasa berangkap, nazam, teka- teki, dabus dan sebagainya. Pantun merupakan puisi yang paling lama digunakan oleh orang  Melayu sejak zaman dahulu lagi.
         Pantun dikaitkan dengan alam semulajadi sebagai perbandingan dan perlambangan yang berfungsi sebagai sumber pengajaran dan nasihat. Pantun dijadikan sebagai medium untuk menyampaikan nasihat atau memberikan sindiran kepada seseorang secara halus. Oleh itu, orang yang ingin diberi nasihat atau sindiran tidak cepat berasa marah dan tidak berlaku salah faham. pantun memancarkan pemikiran masyarakat Melayu lama yang amat menekankan aspek kesantunan dan budi bahasa dalam kehidupan seharian. Menurut Alwi Salim dalam Rashid Md Idris (2011), kegunaan pantun meliputi pelbagai perkara iaitu sebagai proses soaiolasi (mendidik) seperti untuk tujuan menasihat atau membentuk moral yang lebih baik dalam kalangan kanak- kanak atau orang muda, misalnya melalui pantun nasihat; melepaskan rasa kasih sayang dan rindu dendam terutama dalam kalangan orang muda; sindiran dan tempelak; menyatakan terima kasih atau penghargaan terhadap budi atau jasa yang ditaburkan; mencabar ketangkasan fikiran, misalnya dalam pantun teka teki; adat istiadat yang formal seperti dalam upacara peminangan dan sebagainya; menekankan pendapat dan menjelaskan maklumat terutamanya sangat berkesan apabila berhujah supaya pendapat menjadi lebih berasas.
         Terdapat pelbagai jenis pantun yang mempunyai tema tertentu berkait rapat dengan perasaan cinta, kasih sayang, puji-pujian, nasihat, agama, adat, telatah dan corak hidup masyarakat. Tema yang ingin diketengahkan, disisipkan dengan latar alam. Kerana alam itu indah, maka unsur-unsur alam diaplikasikan di dalam setiap rangkap pantun.

 Falsafah Melayu dalam Bustan al- Katibin
Contoh 1
“Maka hendaklah diperbuat tiap- tiap seorang pada tatkala berkirim surat- suratan dengan perkataan halus, jika pada pencuri sekalipun.”

                                                                                                                                                     ( Bustan al- katibin, m/s :48)

Berdasarkan petikan daripada Bustan al- Katibin di atas dapat  dijelaskan Falsafah Melayu yang ingin diketengahkan adalah berkaitan dengan budi pekerti orang Melayu yang sentiasa menjaga setiap tutur bicaranya dan menggunakan bahasa yang halus dan sopan semasa bercakap dengan orang lain walaupun orang tersebut merupakan pemcuri sekalipun seperti yang terdapat dalam petikan di atas. Hal ini bertujuan untuk mengekalkan hubungan baik antara seseorang individu dengan individu yang lain.

Contoh 2

“ Demikian lagi apabila selesai surat itu disuratnya, hendaklah dibaca dahulu dimuqabalah kan. Dan tiada harus orang lain yang membacanya jika tiada dengan izinnya dan tiada pula orang lain yang menyuratkannya. Bagi orang lain yang mengkhabarkan barang yang di dalam surat itu kepada seseorang lain jika tiada dengan izinnya tuan yang punya surat itu, adanya.”

                                                                                                                                    (Bustan al- Katibin, m/: 51)


Petikan di atas pula dapat dilihat mengetengahkan mengenai peribadi orang Melayu yang sering menjaga hubungan baik denga orang lain. Bagi masyarakat Melayu hubungan baik yang terbina sangat penting bagi mengekalkan keharmonian dalam sesebuah masyarakat. Oleh itu, pengekalan hubungan yang baik dalam masyarakat begitu dituntut dan perlu diamalkan oleh setiap masyarakat. Berdasarkan petikan diatas menerangkan mengenai sikap masyarakat Melayu yang tidak akan sesekali mengambil atau menggunakan sesuatu yang bukan miliknya kecuali dengan pengetahuan atau kebenaran daripada pemilik sebenar.

         Secara ringkas, kebudayaan Melayu adalah hasil asimilasi dan adaptasi daripada dua budaya purba dan disesuaikan mengikut geografi setempat. Hasil dari pertembungan, asimilasi, adaptasi dan kesusuai penggunaan dalam norma hidup akhirnya melahirkan satu kebudayaan yang juga bertamadun tinggi iaitu tamadun dan kebudayaan Melayu.Dari falsafah perbidalan dalam kebudayaan Melayu ini juga, telah mencetuskan idea-idea yang sinonim seperti itu. Banyak perbidalan tercipta hasil peristiwa dan tanggapan masyarakat dengan kefahaman yang begitu mendalam dan tepat. Ciri-ciri pengamatan dan kepintaran ini telah menghidupkan daya kreatif Melayu dan terus berkesinambungan mengikut kesesuian tempat dan zaman.
         Ciri-ciri ini telah melonjakkan kedudukan falsafah kebudayaan dan pemikiran Melayu sebagai salah satu kebudayaan bangsa manusia yang tua dan ulung dalam dunia.  Berdasarkan falsafah pemikiran dan adat kebudayaan Melayu pada penelitian sarjana barat, adalah lebih tinggi atau standing dengan bangsa asing yang maju tetapi tidak mendapat tempat sewajarnya dalam pemikiran bangsa Melayu itu sendiri. Mereka sangat membanggakan amalan kebudayaan bangsa asing tanpa mengetahui kebudayaan dan falsafah kebudayaan bangsa Melayu sendiri adalah lebih jauh tinggi dan bermutu.


Falsafah Bahasa
Muntasyir (1987) dalam Asep Ahmad Hidayat, falsafah bahasa merupakan suatu penyelidikan secara mendalam terhadap bahasa yang digunakan dalam falsafah sehingga dapat dibezakan penyataan falsafah yang mengandungi makna. Menurut Hashim Haji Musa (2006) pula, falsafah bertujuan untuk meneliti dan menilai bangsa sebagai pembawa makna, sebagai satu alat perhubungan, perakaman, penimbunan, pewarisan dan sebagai lambang atau simbol yang mewakili alam, kewujudan, kejadian, kelakuan dan keadaan bagi seluruh alam kesedaran atau realiti manusia. Searle dalam Awang Sariyan (2007) pula mendefinisikan falsafah bahasa sebagai usaha menganalisis ciri-ciri umum bahasa seperti makna, rujukan, kebenaran, penyahihan, lakuan pertuturan  dan keperluan logis. Definisi lain tentang falsafah bahasa diberikan oleh Soemarsono (2004) yang menyatakan bahawa falsafah bahasa itu sebagai kajian falsafah tentang pengetahuan konseptual daripada cara-cara bagaimana pengetahuan itu dapat diungkapkan dan dikomunikasikan dalam bahasa. Falsafah ini menjadikan bahasa sebagai objek perbincangan. Secara khusus, bahasa yang akan dibincangkan tidaklah tertumpu kepada struktur luarannya seperti fonologi, morfologi dan sintaksis, tetapi perbincangan berfokus kepada fungsi atau peranan bahasa dalam menyalurkan maklumat atau mesej (Mohd Rashid Md. Idris, 2011 : 1).
Terdapat kepelbagaian dalam mengertikan falsafah bahasa dan bidang kajiannya. Para tokoh telah mengemukakan pendapat yang berbeza-beza menurut pandangan mereka sendiri. Setiapdaripada mereka mempunyai pemikiran tersendiri berkenaan falsafah bahasa. Namun, menurut Mohd Rashid Md Idris (2011), secara ringkasnya falsafah bahasa boleh difahami melalui tiga maksud. Pertama, Falsafah bahasa ialah suatu penyelidikan secara mendalam terhadap bahasa yang digunakan dalam falsafah sehingga dapat dibezakan pernyataan falsafah yang mengandungi makna (meaningful) dan yang tidak bermakna (meaningless). Kedua, falsafah bahasa ialah sebuah ilmu iaitu sekumpulan hasil fikiran mengenai hakikat bahasa yang disusun secara sistematis untuk dipelajari dengan menggunakan metode tertentu. Ketiga, falsafah bahasa ialah sebuh metode berfikir secara mendalam, logik, dan universal mengenai hakikat bahasa.


 Falsafah Bahasa dalam Bustan al-Katibin
Berdasarkan pengertian falsafah yang telah difahami, terdapat beberapa contoh falsafah bahasa yang dikenal pasti telah diterapkan oleh Raja Ali Haji melalui penulisannya dalam kitab Bustan al-Katibin. Raja Ali Haji telah menulis pada bahagian mukaddimah Bustan al-Katibin seperti berikut :
“Amma ba’du. Fa ha dzihi muhtasaratan li man yahtaj ‘ala ma’firatin al-huruf wa khatahu al-Melayu wa ratibatahu ‘ala muqaddimati wa fasuli khatamati. Ertinya, inilah suatu kitab yang sampun bagi orang yang berkehendak mengenal segala huruf Melayu dan suratannya dan aku atur akan dia suatu muqaddimah dan beberapa fasal dan satu Khatimah.”
(Bustan al-Katibin : 3)
Bustan al-Katibin merupakan tulisan paling awal tentang bahasa Melayu yang disusun oleh orang Melayu. Ia mengandungi ilmu-ilmu nahu (sintaksis), saraf (morfologi), qawa’id (tatabahasa), mantiq (logik), balaghah (retorik), istidlal (pendalilan), kalam (penghujahan), dan sebagainya. Bustan al- Katibin mengandungi 30 fasal. 28 fasal daripadanya merupakan perbincangan terperinci mengenai bahasa. Misalnya, fasal 2 memperkenalkan huruf-huruf dan bunyinya.Pada fasal 6 dimuatkan cara-cara menulis huruf alif hingga ya pada awal kalimah.Fasal 11 membincangkan isim, atau kata nama. Cara penulisan Raja Ali Haji ini menunjukkan penerapan unsur falsafah bahasa yang menekankan penyusanan ilmu bahasa secara sistematis untuk dipelajari menggunakan metode tertentu.
Kandungan kitab Bustan al-Katibin dimulakan dengan mukaddimah atau permulaan, seterusnya diikuti dengan 30 fasal, dan kkhatimah. Selain membincangkan ilmu-ilmu bahasa yang terdapat dalam fasal 1 hingga fasal 28, Raja Ali Haji turut menyentuh perkara-perkara yang berkaitan dengan adab dan pesanan yang berbentuk nasihat. Antaranya ialah :
“ Keempat, perkara yang tiada mendapat ‘ilmu itu barud al-himmah ya’ni sejuk hemat serta sangat pula pemalasnya hatinya pun sangat sejuk pada mengasihani pada jalan menuntut ‘ilmu itu serta dengan lalainya dan lupa pada tiap-tiap yang dipelajarkannya itu. Adalah tabi’at badannya berat rupanya dan lemah pada barang yang dikerjakannya dan sangat suka pada berbaring-baring dan tidur pada yang bukan pada waktunya. Akan tetapi hal keadaannya dirinya itu mengetahui juga ia akan menuntut ilmu itu sifat kepujian tetapi ia tiada kuasa melawani hawa nafsunya yang berat itu dan yang lemah itu.”
(Bustan al-Katibin : 9)
Berikut adalah kandungan yang dipetik daripada kitab Bustan al-Katibin yang memaparkan pesanan dan nasihat tentang perkara-perkara yang menyebabkan seseorang itu tidak mendapat ilmu. Menurut beliau, sikap malas dan menuntut ilmu dengan lalai menyebabkan ilmu yang ada pada seseorang itu mudah hilang. Kebiasaan masyarakat yang suka berbaring dan tidur pada yang bukan waktunya juga menjadi salah satu sebab ketandusan ilmu, sedangkan masyarakat mengetahui kepentingan menuntut ilmu. Namun, hawa nafsu yang mendorong perlakuan negatif itu tidak dapat ditentang. Di samping itu, Raja Ali Haji turut mengemukakan adab-adab ketika berguru. Bertepatan dengan kandungan kitab Bustan al-Katibin yang diutujukan kepada seiapa yang ingin menuntut ilmu, beliau turut meneranhkan dengan jelas adab-adab menuntut ilmu dengan guru terlebih dahulu sebelum perkara mengenai ilmu ditulis. Petikan daripada kitab Bustan al-Katibin adalah seperti berikut :
 Bermula yang tersebut ini adab berguru itu sepuluh perkara juga. Pertama-tama apabila ia pergi kepada gurunya itu maka hendaklah ia memberi salam tatkala bertemu ia dengan gurunya itu. Dan kedua, hendaklah ia mensedikitkan perkataan yang bukan daripada perkara ‘ilmu itu di hadapan gurunya itu. Dan ketiga, janganlah ia berkata-kata selama belum ditanya oleh gurunya itu.
(Bustan al-Katibin : 11)


Hal ini jelas menunjukkan bahawa, Raja Ali Haji telah menggunakan bahasa sebagai perantaraan untuk menyampaikan maklumat atau mesej sepertimana yang telah ditekankan dalam prinsip falsafah bahasa yang dikemukakan Mohd Rashid Md Idris (2011) iaitu bahasa yang akan dibincangkan tidak tertumpu kepada struktur luarannya seperti fonologi, morfologi dan sintaksis, tetapi perbincangan berfokus kepada fungsi atau peranan bahasa dalam menyalurkan maklumat atau mesej.    


Tiada ulasan:

Catat Ulasan