PRINSIP PERTAMA: BERBAHASA MENGIKUT NAHU
Pelbagai
bentuk binaan ayat telah digunakan dalam karya Melayu zaman dahulu. Karya Serat
Centhini yang mengandungi 3 Jilid ini juga merupakan salah sebuah karya melayu
lama yang banyak menggunakan bahasa jawa dalam penulisannya. Serat Centhini
berbentuk tembang (puisi). Tembang digunakan supaya pembaca tidak terlalu
terpengaruh dengan perkataan yang kurang elok di dalamnya. Tembang yang
digunakan dalam karya ini ialah dengan menggunakan bahasa jawa.
Penulisan
yang digunakan dalam karya ini juga banyak meggunakan bahasa jawa kuno yang
bersifat naratif. Perkataan naratif berasal daripada perkataan ‘narasi’ yang
bermaksud pengisahan sesuatu cerita atau kajian. Naratif merupakan rangkaian
kalimat yang bersifat narasi atau menghuraikan atau dalam perkataan lain
naratif dikatakan sebagai prosa yang subjeknya merupakan suatu rangkaian
kejadian. Naratif mengandungi unsur judul, orientasi, komplikasi dan resolusi.
Naratif menceritakan kejadian atau peristiwa dalam runtutan waktu yang komplek.
Seperti yang kita tahu, bahasa jawa mempunyai nilai estetikanya yang
tersendiri. Hal ini demikian kerana, bahasa jawa itu sendiri merupakan bahasa
yang unggul dan bahasa jawa merupakan bahasa yang berasal daripada bahasa
sanskrit yang memiliki erti ‘sempurna’ atau ‘tinggi’.
PRINSIP KEDUA: BERBAHASA UNTUK MENYAMPAIKAN MAKLUMAT YANG
BENAR
Dalam karya
Serat Centhini, penulis telah mengarang hasil karya ini bertujuan untuk
menyampaikan maklumat yang benar. Terdapat pelbagai cara yang ditunjukkan oleh
penulis untuk menyampaikan makumat dalam penghasilan karya Serat Centhini ini.
Sebagai contoh, penulis memasukkan atau menyampaikan ilmu ke dalam karya yang
dihasilkan, iaitu Serat Chentini. Dalam hasil karya Jawa
iaitu Serat Chentini, terdapat ilmu firasat di dalamnya. Contoh ilmu firasat
dalam Serat Centhini ialah:
Ilmu Firasat Dalam Serat Centhini :
Centhini Tambangraras – Amongraga Jilid III
Ki Wanakarta menjawab, “Anakku, pada waktu
saya muda tinggal di ibukota Mataram, berteman dengan Ki Pujangkara.
Banyak ilmu yang diajarkannya, yaitu ilmu esmu (isim) dan jaya (menang),
perdukunan dan jampi-jampi. Kebetulan sekali termakbul semuanya. Siang malam
banyak sekali yang datang, lama-kelamaan saya semakin sibuk, ibarat tidak
sempat buang air besar. Lama kelamaan semakin tua, badan saya sering sakit,
jika tidak bekerja merasa sungkan karena mengecewakan sanak saudara. Kemudian
berunding dengan istri saya, untuk pergi sahaja dari kota, mencari ketenteraman
hati. Lebih baik pergi ke daerah yang sepi. Ki Pujangkara menyetujui, dan
menyuruh tinggal di sini. Namun saudara-saudara di kota, pria dan wanita banyak
yang datang kemari, minta jamu pada istri saya, atau bertanya kepada kami,
misalnya tentang firasat wanita yang ingin di jadikan istri, berdasarkan hari
kelahirannya, yaitu pasaran (hari yang berjumlah lima) dan harinya (yang
berjumlah tujuh).” (245:36-49)
(Centhini
Tambangraras-Amongraga Jilid 3:276)
Berdasarkan
petikan yang dinyatakan itu menggambarkan bahawa bertapa sibuknya Ki Wanakarta
kerana beliau dikunjungi orang ramai kerana orang ramai menginginkan beliau
membantu meraka. Ki Wanakarta ibarat seorang bomoh atau pawang kerana orang
ramai percaya beliau mampu untuk menyatakan tentang hal yang berkaitan wanita
yang sesuai untuk dijadikan calon isteri hanya berdasarkan tarikh kelahiran
seseorang wanita itu.
Nurwitri mendekat ke depan, bertanya dengan
lembut dan menarik hati, “Wahai Kiai, permohonan saya semoga berkenan di hati,
mohon diberitahu mengenai firasat orang berdasarkan hari kelahiran tadi. Oleh
karena saya belum menikah, besok jika sudah punya niat dapat mencari yang baik.
jika kekurangan waktu, hati telah menerima, karena telah mengetahui.”
Ki Wanakarta berkata lembut, “Anakku permintaanmu itu sangat baik, orang muda
harus menetapi kewajibannya, yang tua memberikan berkat secukupnya supaya baik.
Ada permintaan Hyang Agung kepada para Pujangga supaya menulis tentang firasat
manusia. Karena laki-laki itu mendapat pahala atas bantuan wanita. Firasat
manusia itu keluar dari waktu kelahirannya. Apabila kelahirannya Jumat Pon, ia
tidak sabar, kaku budinya, sangat berani kepada orang tua, dan tidak diberi
kekayaan. Kelahiran Jumaat Wage, kalau baik akan sangat baik (utama), jika
jahat ia jahat sekali, suka makan tetapi pandai berbicara tentang ilmu
kebatinan, senang berbuat jahat, tidak tetap pikirannya, jika masih baru
memuji-muji, jika sudah lama menjahati. Yang lahir Jumat Wage kadang-kadang
halangannya jarang mempunyai anak, tetapi sering mendapat harta dan dilimpahi
rezeki iblis (tidak halal). Kelahiran Jumat Kliwon baik dijadikan istri,
pikirannya sederhana, berbakti kepada orang tua, tetapi agak berani kepada
orang laki-laki, dilimpahi kekayaan dan rezeki. Teka pati (?) kepada suami,
menurut kepada nasihat mertua yang baik, tahan mengurangi makan dan minum,
bahayanya orang ini kalau bertengkar berkepanjangan. Jumat Legi, yang jelas
bersuami dua kali, pikirannya goyah tidak mantap, tidak berpendirian. Sudah
ditakdirkan harus menikah dua kali. Sifatnya yang tidak baik, penyelewengan
sering menjadi-jadi, tetapi kehendak tuhan, ia akan cerai mati dengan suaminya.
Kalau jahat sangat jahat, kalau baik sangat baik. Kelahiran Jumat Pahing, tidak
malu, suka minta-minta, tidak bersahaja, lahirnya berbuat baik, jarang yang
lurus hati, tetapi kalau sudah ditakdirkan jodohnya, terimalah sebagai kehendak
Tuhan. (246:1-13)”
(Centhini
Tambangraras-Amongraga Jilid 3:277)
Merujuk
kepada petikan, menunjukkan bahawa masyarakat dahulu mempercayai perkara yang
diberitahu oleh tukang ramal atau tukang tilik. Sekiranya mereka ingin memiliki
sesuatu maka masyarakat dahulu akan merujuk kepada tukang ramal atau tilik ini.
Hal ini demikian kerana mereka mempunyai ilmu firasat atau dapat mengetahui
hal-hal yang baik atau buruk tentang masa depan. Sebagaimana yang terdapat di
dalam sebahagian petikan karya Serat Centhini ini, iaitu Nurwitri mewakili
anaknya iaitu Hyang Agung bertanyakan mengenai bakal
isteri anaknya yang sesuai untuk dijadikan surinya. Oleh itu, tukang ramal
atau para Pujangga tersebut telah menyatakan isteri yang elok
untuk dijadikan suri itu dapat dipilih berdasarkan hari kelahiran bakal isteri
itu. Kemudian, para Pujangga itu, senaraikan kreateria yang
berkaitan itu.
Selain ilmu firasat, terdapat juga ilmu tasawuf yang hendak disampaikan
oleh pengarang kepada pembaca dalam karya Serat Chentini ini. Penekanan
ajaran agama Islam di Serat Centhini adalah ilmu tasawuf iaitu suatu sikap
berserah diri secara total kepada kehendak Allah SWT melalui tahap
pendalaman ilmu syariat, tarikat, hakikat, makrifat. Pengetahuan spriritual
Jawa seperti Sastra Jendra Hadiningrat, sudah ada sejak sebelum kedatangan
agama Islam. Ilmu tasawuf dalam agama Islam menemukan kemiripan dengan
pengetahuan spiritual Jawa yang sudah ada.
Antara
contoh petikan yang menunjukkan pengarang menerapkan ilmu Tasawuf dalam
penulisan karya Serat Centhini ialah:
“syariat
pertama adalah syariat Nabi Adam, berbunyi Asyhadu Allah Ilahailallah, asyhadu
anna Adamu fitratallah”. Maksudnya, sungguh aku bersaksi tiada Tuhan selain
Allah dan aku bersaksi Nabi Adam utusan Allah.”
(halaman
222: jilid 1)
“syariat
kedua ialah syariat nabi Nuh, berbunyi ‘AsyhaduAllah Ilahailallah Wa Asyadu
anna Nuh Khalifatullah’. Yang bermaksud sungguh aku bersaksi bahawa tiada tuhan
selain Allah dan aku bersaksi bahawa nabi Nuh adalah wakil Allah.”
(halaman
223: jilid 1)
“syariat
ketiga ialah syariat Nabi Ibrahim, iaitu ‘Asyhadu Allah Ilahailallah wa asyhadu
anna Ibrahim Khalilullah.’Maksudnya, aku bersaksi bahawa tiada Tuhan yang
disembah melainkan Allah, dan aku bersaksi bahawa Ibrahim adalah sahabat
Allah.”
(halaman
223: jilid 1)
“syariat
keempat ialah, syariat nabi Musa, berbunyi ‘Asyhadu Allah Ilahailallah, asyhadu
anna Musa Kalamullah’. Maksudnya, aku bersaksi tiada Tuhan selain Allah, dan
aku bersaksi bahawa Musa adalah kawan sabda Allah.”
(halaman
224: jilid 1)
“Syariat kelima adalah syariat Nabi Isa, berbunyi
‘Asyhadu Allah Ilahailallah, Asyhadu anna ‘Isa Rahullah’’. Ertinya, aku
bersaksi sesungguhnya tiada tuhan selain Allah dan aku bersaksi Nabi Isa adalah
anak Anak Allah.”
(halaman
224: jilid 1)
“Syariat
keenam ialah syariat yang terakhir, iaitu ‘Asyhadu Allah Ilahailallah Wa
Asyhadu Anna Muhammad Rasulullah. Yang bermaksud, aku bersaksi bahawa tiada
Tuhan yang disembah melainkan Allah dan aku bersaksi Nabi Muhammad itu pesuruh
Allah”
“Syariat
keenam ini ialah syariat yang terakhir, yang mana Nabi Muhammad s.a.w merupakan
utusan utama di dunia dan sesudah Muhammad, tiada Nabi lagi sehingga sekarang”
(halaman
225: jilid 1)
Selain
itu, dalam bidang tasawuf, Serat Centhini
sering menyebut tiga kitab, iaitu: Kitab Ulumudin, Akidah dan Insan Kamil.[8]
Kitab Ulumudin
adalah kitab Ihyâ’ ‘Ulûm ad-Dîn karya Hujjah al-Islam Imam al-Ghazali. Kitab Akidah tak lain adalah kitab
Hidâyah al-Adhkiya karya Zain al-Din ‘Ali al-Malibari yang ditulis dalam bentuk
sajak pada tahun 1509. Kedua kitab tasawuf ini mengajarkan tasawuf yang
bersifat ortodoks, dalam arti tetap membedakan makhluk dan Pencipta serta lebih
menekankan pada syariah. Kitab Insan
Kamil cukup dikenal di masyarakat Jawa karena ajarannya yang sesuai dengan
kepercayaan Jawa asli, “iaitu
manunggaling kawulo lan gusti”.
PRINSIP KETIGA: BERBAHASA UNTUK TUJUAN IBADAT ATAU MENTAUHIDKAN
ALLAH S.W.T
Terdapat
pelbagai cara untuk kita beribadat kepada Tuhan selaku pencipta dunia ini.
Sebarang pekerjaan yang disertakan dengan niat kerana Allah merupakan salah
satu cara kita beribadat kepada Allah selain menunaikan solat fardhu, puasa dan
sebagainya. Berbahasa juga merupakan sebahagian daripada cara untuk kita
beribadat. Menurut Rashid Md Idris (2012:72), komunikasi yang berkesan
melibatkan semua bentuk hubungan antara manusia dengan segala bentuk
keperluannya. Terdapat tiga jenis hubungan, iaitu hubungan manusia dengan Allah
S>W>T (hablum minallah), hubungan antara manusia dengan manusia (habllum
minanns) dan hubunga dengan alam sekitar. Hubungan manusia dengan pencipta-Nya
dikenali sebagai komunikasi menegak kerana Tuhan dilihat sebagai tunjang kepada
segala proses komunikasi yang berlaku. Jenis hubungan ini juga dilihat
melibatkan dua perkara utama, iaitu duniawi dan ukhrawi selaras dengan syariat
agama Islam itu sendiri. Keseimbangan antara kedua-dua perkara itu mempengaruhi kehidupan seseorang yang lebih
baik dan bertamadun.
Berbahasa
dikatakan beribadat apabila komunikasi yang berlaku itu memperlihatkan
ciri-ciri penyampaian maklumat yang benar, berbahasa untuk saling menegur,
menasihati dan yang paling jelas ialah penggunaan berbahasa sepanjang menuntut
ilmu yang bermanfaat. Jelas bahawa berbahasa yang perlihatkan kesan positif
kepada diri sendiri atau orang lain merupakan salah satu kaedah untuk kita
mentauhidkan Allah S.W.T. Menurut
Mohd Rashid Md Idris (2012:73) menyatakan bahawa terdapat empat jenis
komunikasi utama, iaitu komunikasi manusia dengan pencipta-Nya, manusia dengan
dirinya sendiri, manusia sesama manusia dan manusia dengan makhluk-makhluk
lain. Komunikator yang berkesan dan selari dengan agama Islam dipengaruhi oleh
pengamatan dan penghayan yang mendalam terhadap keempat-empat jenis komunikasi
tersebut. Manusia merupakan makhluk ciptaan Allah S.W.T yang istimewa
berbanding makhluk yang lain kerana akal dianugerahkan kepada mereka.
Akal digunakan untuk berfikir mengenai kebesaran dan keesaan Allah S.W.T.
Oleh sebab itu, manusia digelar sebagai komunikator yang mempunyai akal,
pancaindera dan sistem biologi yang luar biasa semasa proses berbahasa atau
berkomunikasi berlaku.
Dalam perjalanan Jayengsari dan
Rancangkapti ke Sokayasa di kaki Gunung Bisma banyumas. Dalam perjalanan itu,
mereka berdua mendapatkan pengetahuan megenai adat istiadat tanah jawi, syariat
para nabi, kisah Sri Sadana, pengetahuan mengenai wudu’ dan solat, pengetahuan
tentang zat Allah, sifat, asma-Nya, sifat dua puluh, Hadis dan lain-lain lagi. Dalam
Serat Centhini, Islam tidak dipandang sebagai unsur eksterneal yang membebani
unsur lokal, bahkan pertentangan antara kedua dunia tersebut iaitu Islam dan
Jawa. Aspek tauhid dalam karya agung Serat Centhini dapat dilihat daripada
petikan-petikan karyanya yang berikut:
Setelah
lama menetap di Blambangan, Seh Walilanang berdatang sembah kepada raja, mohon
agar raja berkenan memluk agama Islam, mematuhi syariat nabi terpilih. Raja
menolak. Seh Walilanang kecewa dan meninggalkan istana pada waktu malam.
(Halaman 2, Jilid
1)
Beliau sedang bersemadi dengan
bersungguh-sungguh, terperanjat melihat keris berlumuran darah. Sunan Giri sangat
menyadari kelemahan dirinya, segera memanjatkan doa kepada Tuhan, “Semoga Allah
mengampuni perbuatan hamba yang salah”.
(Halaman 6, Jilid 1)
KESIMPULAN
Karya agung
dunia Melayu membawa tafsiran kepada karya agung Dunia Melayu yang terdapat
dalam bahasa-bahasa serumpun atau bahasa-bahasa Malayo-Polinesia yang lain.
Walau bagimanapun banyak terdapat karya dalam bahasa-bahasa lain yang diiktiraf
dalam bangsa berkenaan sebagai karya agung antaranya I La Galigo yang ditulis
dalam bahasa Bugis dan Serat Chentini yang ditulis dalam bahasa Jawa. Menurut
takrif Yayasan, karya-karya agung ini boleh disesuaikan dan boleh diterima
sebagai Karya Agung Dunia Melayu. Karya-karya seperti ini boleh dikaji,
diperkenalkan dan diterbitkan dalam bahasa Melayu melalui terjemahan yang
dimasukkan ke dalam rancangan yayasan.
Pelbagai usaha yang melibatkan
penterjemahan karya ini kepada bahasa-bahasa lain. Sebenarnya usaha-usaha
tersebut memperlihatkan betapa pentingnya berbahasa kerana dapat menyampaikan
idea atau perasaan seseorang itu. Ternyata bahawa dengan berbahasa, seseorang
itu dapat mengajar atau memberitahu sesuatu kepada masyarakat. Hal ini dapat
dilihat dalam Serat Centhini apabila menceritakan kisah keunikan kebudayaan
tanah Jawa pada zaman dahulu.
Walaupun Serat Centhini dikatakan
sebuah kitab yang mengajarkan perihal seks versi Jawa namun kenyataan ini telah
ditentang hebat kerana teks ini lebih kepada ensiklopedia kebudayaan Jawa. Teks
ini memberi sumbangan dalam menggambarkan peranan berbahasa yang sangat besar
kerana sebahagian daripada keadaan masyarakat Jawa dapat ditelurusi secara
mendalam oleh masyarakat lain yang ingin mengetahuinya. Jelas bahawa, ketiga-tiga
prinsip bahasa yang dibincangkan di atas menggambarkan kepada kita bahawa
berbahasa merangkumi kemahiran tatabahasanya, berbahasa untuk menyampaikan
maklumat benar dan akhirnya kembali semula kepada Allah dalam mentauhid-Nya.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan